لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

پومسه قهرمانی جهان، درخشش زنان ایرانی در آمریکای جنوبی


تیم‌های ملی زنان و مردان پومسه ایران در رده‌های مختلف سنی از دهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان، با کسب ۱۴ مدال طلا، نقره و برنز به کار خود پایان دادند.

پومسه زیر نظر فدراسیون‌های ملی تکواندو در سراسر جهان قرار دارد و از مهم‌ترین جنبه‌های آموزشی هنرهای رزمی است. پومسه یا فرم، مجموعه‌ای است از حرکات کلاسیک تکواندو شامل تکنیک‌های ایستادن، دست، پا و جابه‌جایی.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

ایران در این رقابت‌ها دو نشان طلا، سه نقره و ۹ برنز کسب کرد و در رده هشتم جهان ایستاد. هر دو طلای تیم اعزامی را ورزشکاران زن کسب کردند.

این مسابقات در لیما پایتخت پرو برگزار شد و تیم ملی کره جنوبی به قهرمانی رسید. ترکیه بر سکوی نایب دوم ایستاد. آمریکا و چین هم در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند.

در گروه زنان ریحانه عمرانی، مرجان سلحشوری، مهسا صادقی، فاطمه قاسمی، آتوسا فرهمند، سونا رزاقی و فریبا نظم‌ده با هدایت فاطمه اسدپور به عنوان سرمربی و نگار ملا مددخان در این مسابقات حضور داشتند.

سپهر عبدی، حمیدرضا حاتمی، علی سلمانی، محمدتقی حاتمی، حسینعلی نظری، قربان دلشاد، هدایت آریان‌فر، امیررضا مهربان، علی سهرابی، محمدجواد خیری، علی نادعلی، کوروش بختیار، مهدی جمالی، مهدی صمدیان‌تبار و حسین موسی‌نیا با هدایت محمدتقی حاتمی و حمید نظری عازم پرو شده بودند.

حضور حدود هشتصد پومسه‌رو از ۵۲ کشور و جذابیت بصری مسابقات فرم، باعث استقبال گسترده تماشاگران شد.

رقابت‌ها در آمریکای جنوبی به انجام می‌رسید و همزمان در همان قاره و کشور کلمبیا، جام جهانی فوتسال در حال برگزاری بود اما سالن‌ها در اکثر بازی‌ها خالی بودند.

در اجرای فرم رده سنی ۳۱ تا ۴۰ سال، آتوسا فرهمند، سونا رزاقی و فریبا نظم‌ده موفق شدند بهترین امتیار را از داوران بگیرند و روی سکوی برتر بایستند.

در همین رده سنی و مسابقات انفرادی، آتوسا فرهمند حرف اول را زد تا دومین نشان طلای ایران را به خود اختصاص دهد.

فروردین امسال کمیته برگزاری مسابقات پومسه قهرمانی آسیا در پایان چهارمین دوره این رقابت‌ها، آتوسا فرهمند را به عنوان فنی‌ترین بازیکن زن آسیا انتخاب کرده بود.

فرهمند در بخش انفرادی رده سنی بالای ۳۰ سال موفق به کسب مدال طلا و در بخش سه نفره تیمی به مدال نقره دست یافته بود. موفقیت‌هایی که در رقابت‌های جهانی تکرار شد و این بار، رنگ هر دو مدال او زرین بود.

در رده سنی نونهالان سپهر عبدی دوم شد. در مسابقات تیمی دو نفره بالای ۳۱ سال هم ایران به نایب قهرمانی رسید. در انفرادی هم علی سلمانی توانست یک نشان نقره دیگر به جمع مدال‌های ایران اضافه کند.

در مسابقه مختلط جوانان، امیررضا مهربان و ریحانه عمرانی نمایندگان ایران بودند که روی سکوی سوم ایستادند. مهربان که بیمار هموفیلی است، با نمایش خود به اتفاق ریحانه عمرانی، باعث تشویق شدید تماشاگران پرتعداد حاضر در سالن شد.

این مسابقات به خاطر ترکیب دختر و پسر، تاکنون هرگز حتی به صورت ضبط شده هم از صداوسیمای ایران پخش نشده است.

در مسابقه تیمی زنان، ایران با ترکیب مرجان سلحشوری، مهسا صادقی و فاطمه قاسمی به مدال برنز دست یافت. تیم مردان نیز با محمدجواد خیری، علی نادعلی و کوروش بختیار به همین عنوان رسید.

در رده سنی زیر ۳۰ سال مهدی جمالی سوم شد و در مسابقه دوبل کمتر از ۳۰سال نیز رنگ مدال ایران، برنز بود. در مسابقات پیشکسوتان هم محمدتقی حاتمی، علی سلمانی و مهدی صمدیان‌تبار موفق به کسب جایگاه سوم شدند.

XS
SM
MD
LG