لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

ادامه راکت‌پرانی حماس؛ ازسرگیری حمله اسرائیل به غزه


سربازان اسرائیلی در نزدیکی رام‌الله
سربازان اسرائیلی در نزدیکی رام‌الله

در بیستمین روز از بحران جنگی میان اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی غزه، ارتش اسرائیل پیش از ظهر یکشنبه، پنجم مرداد، حملات هوایی، دریایی و زمینی به غزه را از سرگرفت.

این حملات در واکنش به شلیک موج سنگینی از حملات راکتی بامداد یکشنبه از غزه به شهرهای مختلف اسرائیل اعلام شده‌است که در پی آن یک سرباز اسرائیلی جان خود را از دست داده‌است.

دولت اسرائیل موافقت کرده بود «آتش‌بس بشردوستانه» براساس درخواست سازمان ملل را که از ساعت هشت بامداد شنبه، چهارم مرداد، برقرار شده بود، تا ساعت ۲۴ یکشنبه شب، تمدید کند.

اما بنا بر گزارش‌ها، حماس با حملات راکتی، از جمله به تل آویو، تمدید آتش‌بس را نقض کرد.

شاخه نظامی حماس اعلام کرد که بامداد یکشنبه دو فروند راکت، از نوع «ام ۷۵» را نیز به سوی تل آویو شلیک کرده‌است.

حماس اعلام کرده‌است تا شرایط این سازمان، از جمله رفع حصر غزه و خروج کامل نظامیان اسرائیل از غزه، عملی نشود، با آتش‌بس موافقت نخواهد کرد.

این درحالی است که خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، در روزهای گذشته، آمادگی بیشتری برای پایان دادن به این دور از بحران نشان داده و هفته گذشته در مصاحبه با شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفته بود، بحران «امشب و فردا» پایان می‌گیرد.

فلسطینی‌ها شنبه، چهارم مرداد، از آرامش موقت برای یافتن جسد کشته‌های باقیمانده در زیر آوارهای ناشی از حملات سنگین هوایی و آتشباری زمینی ارتش اسرائیل، استفاده کرده و دست‌کم هشتاد و پنج جسد را یافتند.

کشف جسدهای بیشتر، به‌ویژه در محله «شجاعیه» در شرق غزه، شمار تلفات این بحران را به بیش از یکهزار نفر افزایش داد.

همچنین گزارش‌های رسیده از غزه می‌گوید، حملات یکشنبه اسرائیل به غزه، کشته و زخمی‌های بیشتری برجای نهاده‌است.

همزمان، ارتش اسرائیل اعلام کرد سربازانش در عملیات کشف بمب در تونل‌های متعددی که شبه نظامیان در نزدیکی غزه و اسرائیل حفر کرده‌اند، تلفات بیشتری داده‌اند.

شمار تلفات در میان نظامیان اسرائیلی به ۴۳ تن در ده روز اخیر رسید؛ غیرنظامیان اسرائیل دو کشته داده و جسد یک کارگر تایلندی نیز که هفته گذشته براثر اصابت خمپاره در نزدیکی غزه کشته شد، پنجم مرداد، به کشور خود برگردانده شد.

بحران در حالی ادامه یافته‌است که نشست روز شنبه پاریس با حضور وزیران خارجه ترکیه، قطر، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تلاش برای تمدید آتش‌بس معطوف گردید.

ریشه این بحران به دو ماه پیش در ربودن سه نوجوان یهودی و قتل آنها بازمی گردد، که اسرائیل حماس را عامل این بحران دانست. حملات راکتی وسیعی که از هشتم ژوئیه از غزه شهرهای اسرائیل را دربرگرفت، همان روز واکنش سنگین هوایی، و پس از ده روز، حملات زمینی ارتش اسرائیل علیه غزه را در پی آورد.

خسارات عظیمی به بخش‌های وسیعی از غزه وارد شده و از جمله محله «شجاعیه»، که گفته می‌شود یکی از محل‌های اصلی راکت‌اندازی از غزه به اسرائیل و از ستادهای اصلی فعالیت شبه نظامیان حماس است خسارات سنگینی را متحمل شده‌است.

کریس گانتس، نماینده ارشد سازمان ملل در غزه، یکشنبه در مصاحبه با «رادیو سوا» گفت، شمار فلسطینیانی که خانه‌های خود را از بیم جان ترک کرده و به موسسات زیر پوشش سازمان ملل گریخته‌اند، به یکصد و شصت هزار نفر رسیده‌است.

سازمان ملل شنبه بر لزوم رفع حصر غزه تاکید کرده بود.

XS
SM
MD
LG