لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

ادامه رایزنی‌ها در آمریکا برای تحریم ایران به خاطر آزمایش موشکی


جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ دی‌ماه تاکید کرد که ایران با آزمایش موشک «عماد» قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را «نقض کرده‌است» و به این خاطر تبادل نظر وزارت خارجه آمریکا با دیگر آژانس‌های دولتی ایالات متحده برای اِعمال تحریم‌های جدید علیه ایران «با قوت ادامه دارد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این باره گفت: «کاملاً آمادگی داریم تا در ارتباط با این آزمایش اخیر موشکی تحریم‌هایی را وضع کنیم و در این ارتباط هنوز سرگرم حل و فصل برخی مسائل فنی هستیم».

ایران روز ۱۹ مهر از آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک نسل جدید زمین‌به‌زمین با نام «عماد» خبر داد و گفت که «این موشک قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و به طور کامل منهدم کند».

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که موشک عماد، قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد؛ ادعایی که ایران آن را رد کرده است.

به گفته واشینگتن و کمیته ناظر بر تحریم‌های ایران در سازمان ملل، آزمایش این موشک «نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت است» اما ایران تاکید دارد که آزمایش موشک «عماد» ​کاملاً متعارف است.

حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دهم دی‌ماه در واکنش به احتمال تشدید تحریم‌های ایران به خاطر این آزمایش موشکی، تهدید کرد که تهران «هر گونه اقدام مداخله‌جویانه» آمریکا را «با تقویت توان دفاعی خود پاسخ خواهد داد».

در همان روز خبر رسید که حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران نیز خواستار تولید انواع موشک در ایران با سرعت و جدیت بیشتر شده‌است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در ادامه سخنانش در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا وزارت خارجه آمریکا تاکنون به خاطر اعتراض ایران، از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با این آزمایش موشکی خودداری کرده، اظهار داشت که «ما نه از ایران و نه از هیچ کشور دیگری در مورد تحریم‌ها توصیه یا رهنمون دریافت نمی‌کنیم».

وی در ادامه تاکید کرد: «بحث‌های بین آژانس‌ها در مورد پیش بردن مسئله اِعمال تحریم‌ها با قوت جریان دارد».

روزنامه آمریکایی وال‌ استریت جورنال، نهم دی‌ماه در گزارشی نوشت که آمریکا در حال تهیه تحریم‌های تازه‌ای علیه افراد و شرکت‌هایی در ایران، هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی به دلیل «نقش» آنها در «توسعه برنامه موشک‌های بالستیک» ایران است.

وال‌استریت‌جورنال از قول مقام‌های رسمی ایالات متحده که نامی از آنها نبرده، می‌گوید این تحریم‌ها نزدیک به ۱۰ شرکت و فرد را در ایران، هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی هدف قرار می‌دهد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش وال‌استریت‌جورنال را بازتاب داده و شمار افراد حقیقی و حقوقی در فهرست تحریم‌های احتمالی را ۱۲ مورد عنوان کرده است. در این فهرست دست‌کم «پنج مقام رسمی ایران» در «وزارت دفاع و سازمان‌های تابعه» نیز حضور دارند.

XS
SM
MD
LG