لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

دادگاه جیسون رضائیان «پنجم خرداد» برگزار می‌شود


جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن پست
جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن پست

وکیل جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن پست که در ایران زندانی است، خبر داد که دادگاه موکلش قرار است روز ۵ خرداد (۲۶ مه) برگزار شود.

لیلا احسن، وکیل آقای رضائیان، روز سه‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت، ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری فرانسه گفت که وی به همراه همسرش در این تاریخ به دادگاه احضار شده‌ است.

خانم احسن افزود که «اگر زمان کافی در دسترس باشد محاکمه آغاز خواهد شد، اما اگر وقت کافی نباشد جلسه در وقت دیگری برگزار می‌شود».

جيسون رضائيان، خبرنگار ایرانی‌ـ‌آمريکايی روزنامه واشنگتن‌پست، و يگانه صالحی، همسر او که خبرنگار روزنامه اماراتی‌ نشنال است، روز ۳۱ تير سال ۱۳۹۳ بازداشت شدند.

خانم صالحی پس از مدتی با وثيقه آزاد شد، اما آقای رضائيان تمام اين مدت یعنی بیش از یازده ماه را در زندان گذرانده است.

لیلا احسن، وکیل مدافع جیسون رضائیان، روز سه‌شنبه همچنین مصاحبه‌ای با روزنامه قانون انجام داده و در این مصاحبه گفت که «مطالعه پرونده مدت‌هاست تمام شده‌ است».

روزنامه قانون نوشته‌ است که «طبق کیفرخواستی که دادستانی تهران در این‌ باره صادر کرده، اتهام خبرنگار واشنگتن پست، جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی است».

خانم احسن نیز پیش از این گفته بود که قرار است موکلش به اتهام «جاسوسی»، «همکاری با دولت‌های متخاصم»، «جمع‌آوری اطلاعات محرمانه» و «تبليغ عليه جمهوری اسلامی» محاکمه شود.

ايالات متحده آمريکا و روزنامه واشینگتن‌پست اتهامات آقای رضائيان را «پوچ و بی‌اساس» توصيف کرده‌اند.

باراک اوباما روز شنبه، پنجم ارديبهشت، نیز در ضيافت شام سالانه با اتحاديه خبرنگاران کاخ سفيد متعهد شد که تمام توان خود را به کار ببندد تا جيسون رضائيان آزاد شود.

سنای ایالات متحد نیز روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه قطعنامه‌ای تصویب کرد که در آن از مقام‌های ایرانی خواسته شده تا جیسون رضائیان و دیگر شهروندان آمریکایی محبوس در ایران را آزاد کنند.

XS
SM
MD
LG