لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

علی لاریجانی: مردم در اقتصاد ما حضور ندارند


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن با انتقاد از رقابتی نبودن اقتصاد در ایران گفت که «مردم در اقتصاد ما حضور ندارند.»

به گزارش خبرگزاری مهر او که در مراسم کنگره ملی اقتصاد مقاومتی سخن می‌گفت افزود: «وقتی در کشور رقابت نباشد بیکاری ایجاد می‌شود. رقم بیکاری قبل از تحریم‌ها هم کم نبود. امروز ۴۲ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند. اینها کارآفرین هستند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «پس یک مشکل اساسی اقتصاد ما این است که اقتصاد ما، اقتصادی نیست که مردم در آن حضور داشته باشند. تا رقابت نباشد، بهره‌وری بالا نمی‌رود.»

این اظهارات آقای لاریجانی کمی پس از انتشار گزارش تازه بنیاد «هریتج» بیان می‌شود که از آن چنین برمی‌آید که ایران یکی از بسته‌ترین اقتصادها در جهان را دارد.

بنیاد آموزشی و پژوهشی هریتج در گزارش تازه خود، مربوط به سال ۲۰۱۵، نوشته‌است که ایران از نظر آزادی اقتصاد در رده ۱۷۱ قرار دارد.

جداول این گزارش حاکی است که فاصله ایران با بسته‌ترین اقتصاد جهان، یعنی کره شمالی، تنها ۷ رتبه است.

«کشور را گران اداره می‌کنیم»

رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در ادامه سخنانش گفت که «وقتی می‌گوییم استقلال اقتصادی، رویکرد ما این نیست که دروازه‌های کشور را ببندیم و همه چیز در داخل کشور تولید شود.»

علی لاریجانی افزود: «ما از این نقطه نظر آسیب‌هایی دیده‌ایم و این یعنی اینکه نتوانسته‌ایم مفهوم درست استقلال اقتصادی را در کشور حاکم کنیم.»

وی اظهار داشت: «نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که کشور را گران اداره می‌کنیم» و در ادامه افزود: «هزینه‌های زیادی می‌شود، اما بهره‌وری به اندازه آن نیست.»

آقای لاریجانی با اشاره به بودجه ایران گفت: «در بودجه کل کشور ۱۸۰ هزار میلیارد بودجه عمرانی و جاری است که از این رقم ۱۵۰ هزار میلیارد بودجه جاری و ۳۰ هزار میلیارد عمرانی است. با این رقم که نمی‌توان شکوفایی ایجاد کرد.»

وی هم‌چنین تأکید کرد: «قرار بود حجم دولت را کاهش دهیم اما امروز خلاف آن را شاهدیم لذا استخدام کردن در بخش دولتی بدترین کار است دولت باید کوچک شود و کارها را واگذار کند.»

XS
SM
MD
LG