لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

بارزانی از نیروهای پ‌کاکا خواست شمال عراق را ترک کنند


مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان شمال عراق
مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان شمال عراق

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان شمال عراق، روز شنبه دهم مرداد از حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، خواست از مناطق کردنشین عراق دور شوند تا جنگ آنها با ارتش ترکیه، بر زندگی کردهای شمال عراق اثر نگذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسعود بارزانی هم‌چنین از ترکیه خواست جنگ خود با نیروهای پ‌کاکا را به شمال عراق گسترش ندهد.

از سوی دیگر، پارلمان اقلیم کردستان عراق نیز ترکیه را به خاتمه حملات هوایی به مناطق شمال عراق فرا خوانده است؛ در همین حال حمله‌های ترکیه به این منطقه تظاهرات گسترده کردهای عراق را در اربیل و سلیمانیه در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، ارتش ترکیه در ۹ روز اخیر، ۲۶۰ نفر از اعضای پ‌کاکا را در حملات شمال عراق کشته و بیش از ۴۰۰ نفر دیگر از آنها را زخمی کرده‌است.

سنگین‌ترین حملات روز پنج‌شنبه با ۸۰ سورتی پرواز علیه «صد هدف تروریستی»، و نیز عصر جمعه با ۲۸ جنگنده اف-۱۶ به ۶۵ نقطه که آنها نیز «هدف‌های پ‌کاکا» نامیده شدند، صورت گرفت.

دولت ترکیه یکشنبه یازدهم مرداد گفت که گزارش‌ها در مورد کشته شدن شماری از کردها در روستایی در شمال عراق در نتیجه حملات هوایی ترکیه را «بررسی» خواهد کرد.

براساس گزارش رسانه‌های کرد منطقه، در حمله جنگنده‌های ترکیه در روز شنبه دهم مرداد به روستای «زارکلی» در اربیل عراق، ده تن کشته و یازده تن دیگر زخمی شده‌اند.

رسانه‌های کرد می‌گویند کشته‌ها و زخمی‌ها در این دهکده ارتباطی با شبه نظامیان کرد ترکیه نداشته و کردهای عراقی «قربانی» حملات هوایی ترکیه شده‌اند.

وزارت خارجه ترکیه گزارش‌ها در مورد وارد شدن تلفات به غیرنظامی‌های کرد عراق را «مایه نگرانی» نامیده و گفته‌است در «تحقیق» در مورد عواقب این بمباران، با حکومت اقلیم کردستان عراق همکاری خواهد کرد.

در همین حال، وزارت خارجه ترکیه گفته است محلی که روز شنبه مورد حمله قرار گرفت، «خالی از غیرنظامیان» گزارش شده بود.

ترکیه از دوم مرداد عملاً به آتش‌بس سال‌های گذشته خود با حزب پ‌کاکا پایان داده و به مقرهای آنها، هم در خاک ترکیه و هم در مناطق شمال عراق، حملات سنگینی کرده‌است.

ترکیه از پس از حمله تروریستی گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) به یک کانون فرهنگی شهر «سوروچ» در نزدیکی مرز با سوریه که ۳۶ کشته و ده‌ها زخمی داشت، همزمان به بمباران مقرهای داعش در سوریه و حمله به مقرهای پ‌کا‌کا اقدام کرده‌است.

حمله انتحاری به پلیس ترکیه در نزدیکی مرز ایران

در این میان، بامداد یکشنبه یازدهم مرداد حمله‌ای به یک پاسگاه نیروهای انتظامی در منطقه «دغوبایزید» در نزدیکی مرز با ایران، دو کشته از میان نیروهای پلیس برجای نهاد و ۲۴ تن را هم زخمی کرد.

رسانه‌های ترکیه گفته‌اند فردی در یک حمله انتحاری در حالی که سوار بر یک تراکتور بود، مواد منفجره درون تراکتور را با رسیدن به پاسگاه منفجر کرد.

رسانه‌های ترکیه پ‌کاکا را عامل این حمله جدید معرفی کردند. «دغوبایزید» در شرق ترکیه، در ۳۵ کیلومتری مرز ایران واقع است.

در روزهای گذشته دو بار نیز قطار ترکیه به سوی ایران با انفجارهایی روبه‌رو شده‌است.

مقامات محلی در استان «ماردین» نیز از کشته شدن یک سرباز و زخمی شدن چهار نفر دیگر در انفجار خودروی آنها با مین در این بخش از جنوب شرق ترکیه خبر داند.

یک سرباز ترکیه نیز شنبه در انفجار مین در منطقه «قارص» در شمال غرب این کشور کشته شد.

خبرگزاری آناتولی شمار کشته‌ها از میان نیروهای پلیس و ارتش را در حملاتی که به پ‌کاکا نسبت داده می‌شود، تا بامداد یکشنبه ۱۱ مرداد، شانزده نفر اعلام کرده‌است.

اعضای پ‌کاکا که از سال ۲۰۱۳ به آتش‌بس با دولت مرکزی روی آورده و وارد روند آشتی شده بودند، برای انتقام‌گیری از حملات روزهای گذشته، رشته تعرض‌هایی را علیه نظامیان و نیروهای انتظامی و پلیس ترکیه سامان داده‌اند.

حسن فیروزآبادی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران نیز در روزهای گذشته حملات ترکیه به کردها را اشتباه نامید و گفت کردها با داعش مبارزه می‌کنند.

از سوی دیگر، احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه در مقاله‌ای که یکشنبه یازدهم مرداد در روزنامه واشینگتن پست منتشر شده، نوشته‌است کشورش «تهدید ترور» را در هر زمان و هرمکان از بین خواهد برد.

نخست وزیر ترکیه خواهان خروج نیروهای مسلح پ‌کاکا از خاک ترکیه شده‌است.

آقای داووداوغلو در همین حال مدعی شده‌است که کشورش روند صلح با کردها را خاتمه نداده‌است.

کردهای مسلح سوری: ترکیه ما را هم بمباران می‌کند

در این میان، به گزارش رویترز، کردهای مسلح سوری در تشکل یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ)، که با داعش در سوریه می‌جنگند، اعلام کردند که ترکیه در هفته گذشته «دست‌کم چهار بار» مواضع آنها را نیز بمباران کرده‌است.

اعضای ی‌پ‌گ در حالی مورد حمله ترکیه قرار گرفته‌اند، که به نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در مبارزه با داعش، کمک می‌کنند.

به گزارش رویترز، ی‌پ‌گ تأکید کرده‌است که در جنگ میان ارتش ترکیه با حزب کارگران کردستان ترکیه دخالتی ندارد.

XS
SM
MD
LG