لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

درگیری ارتش عراق برای تصرف آخرین سنگر گروه حکومت اسلامی در موصل


گزارش‌ها حاکی است که نیروهای عراقی روز دوشنبه ۱۹ تیر در بخش کوچکی از شهر قدیم موصل، آخرین سنگر باقی‌مانده حکومت اسلامی (داعش) در این شهر، با «چند صد نفر» از افراد این گروه درگیری و تبادل آتش دارند.

به گفته فرماندهان ارتش عراق، «صدها» تن از اعضای داعش در برخی کوچه‌های این محل باقی مانده‌اند و با ورود به منازل محل، از زنان و کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرتیپ حیدر فاضل، از درجه‌داران نیروهای ویژه ارتش عراق، روز دوشنبه گفت که سربازان عراقی آهسته در حال پیشروی در این محل هستند و افزود که حتی پس از آزادسازی کامل آخرین محله شهر، عملیات خنثی‌سازی «هسته‌های خفته» داعش در شهر و برچیدن تله‌های انفجاری تا مدتی ادامه خواهد یافت.

سرلشکر سامی العریضی، از فرماندهان سرویس ضد تروریسم ارتش عراق به خبرگزاری فرانسه گفته که محدوده باقی‌مانده در دست داعش در موصل «حدود ۲۰۰ متر در ۱۰۰ متر» است.

وی افزود که داعشی‌های باقی‌مانده در این محل به پیشنهادهای تسلیم پاسخ منفی می‌دهند و «با صدای بلند اعلام می‌کنند که: تسلیم نمی‌شویم، می‌خواهیم بمیریم.»

عبدالغنی الاسدی، از فرماندهان ارشد نیروهای ویژه ارتش عراق، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها توضیح داد که تخمین دقیقی از تعداد اعضای باقی‌مانده داعش در بخش قدیمی شهر موصل و خانواده‌های تحت محاصره در این محل در دست نیست.

وی اما افزود که باور عمومی بر این است که بیشتر غیرنظامیانی که در شهر قدیم باقی مانده‌اند خانواده‌های اعضای داعش و بستگان نیروهای داعشی هستند.

پیش از این، گزارش‌هایی در مورد انتقال خانواده‌های اعضای داعش توسط ارتش عراق از موصل به اردوگاه‌های بیابانی دور از شهر، «به خاطر جلوگیری از اقدامات تلافی‌جویانه همسایگان و مردم شهر علیه آنها» منتشر شده‌ بود.

عبدالغنی الاسدی اما در این خصوص با اشاره به خانوارهای باقی‌مانده در محله تحت کنترل داعش تصریح کرد «هر فردی که سلاح همراه نداشته باشد برای ما غیرنظامی به حساب می‌آید و ما اتهامی به آنها نخواهیم زد.»

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق بعدازظهر روز یکشنبه با حضور در شهر موصل از پایان نبردها و «آزادسازی» این شهر از کنترل گروه حکومت اسلامی خبر داد.

دفتر آقای عبادی در بیانیه‌ای خبر داد که نخست وزیر عراق با حضور در جمع یگان‌هایی از ارتش این کشور، پیروزی بر گروه داعش را به مردم عراق و ارتش تبریک گفته است.

روز دوشنبه، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست مطبوعاتی خود گفت که «موفقیت عراق در مبارزه با تروریسمو آزادسازی موصل را تبریک می‌گویم.»

نبرد برای بازپس‌گیری موصل هشت ماه است که جریان دارد و به نوشته خبرگزاری‌ها این نبرد هزاران کشته و بیش از ۸۹۷ هزار آواره برجای گذاشته است.

با از دست دادن موصل، مناطق باقی‌مانده زیر کنترل داعش در عراق محدود به مناطق روستایی غرب و جنوب موصل و بیابان‌های آن نواحی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG