لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

ابراز تاسف لاوروف از «مخالفت آمریکا» با طرح تحقیقات جدید در سوریه


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه (سمت چپ) و رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه (سمت چپ) و رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا

وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود از این‌ که واشینگتن با طرح روسیه و ایران برای تحقیق جدید در خصوص حادثه شیمیایی خان‌شیخون سوریه مخالفت کرده، ابراز تأسف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه، یکم اردیبهشت، با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تماس تلفنی داشته و اظهار تأسف آقای لاوروف از این تصمیم آمریکا در این مکالمه تلفنی بیان شده است.

خبرگزاری‌ها چندی پیش از حمله‌ای شیمیایی به روستای خان‌شیخون در منطقه تحت کنترل مخالفان دولت سوریه خبر داده و شمار کشته‌شده‌های این حمله را حدود ۱۰۰ نفر اعلام کردند.

کشورهای غربی دولت بشار اسد را مسئول این حمله می‌دانند، اما بشار اسد این خبر را اساسا «۱۰۰ درصد ساختگی» دانسته و آن را دستاویزی برای حمله آمریکا به مواضع دولت سوریه توصیف کرد.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی هم‌اینک در حال بررسی چند و چون این ماجرا است و به گفته هیئت بریتانیایی در این سازمان، دبیرکل این سازمان در جلسه‌ای گفته است که آزمایش‌های اخیر نشان می‌دهد در حمله خان‌شیخون از «گاز سارین یا ماده سمی مشابهی» استفاده شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید پیش‌نویس طرحی را دریافت کرده که در آن مسکو و تهران خواستار تشکیل کمیسیونی جداگانه و یک سازوکار جدید در تحقیقات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سوریه شده‌اند.

مسکو می‌گوید این احتمال هست که حمله هوایی نیروهای بشار اسد، به یک انبار سلاح‌های شیمیایی مخالفان در خان‌شیخون اصابت کرده باشد و به نوشته خبرگزاری فرانسه در پیش‌نویس طرح جدید روسیه و ایران بر بررسی این امکان نیز تأکید شده است.

دولت آمریکا پس از دریافت خبر حمله شیمیایی تازه در سوریه، دولت بشار اسد را مسئول این حمله دانسته و علیه یک پایگاه هوایی این دولت به نام شعیرات عملیات موشکی انجام داد.

دولت آمریکا می‌گوید که دولت سوریه «حملات شیمیایی» خود را از این پایگاه انجام داده است.

پیش‌نویس طرح جدید روسیه و ایران در بخشی دیگر همچنین خواستار بازدید از پایگاه شعیرات شده تا بدین‌ وسیله مشخص شود که آیا در این پایگاه انبار مواد شیمیایی وجود داشته است یا نه.

روز جمعه یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نام او ذکر نشده به خبرگزاری روسی ایتارتاس گفت که واشینگتن دلیلی برای تشکیل یک سازوکار جدید در تحقیقات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سوریه نمی‌بیند.

به گفته وی، کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از قابلیت‌های کافی برای انجام تحقیقات «مستقل و غیرجانبدارانه» در این خصوص برخوردارند.

تیم ادواردز، نماینده کانادا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، نیز در توئیتر خود نوشت که این پیشنهاد روسیه و ایران در شورای اجرایی این سازمان با ۲۱ رای مخالف در برابر ۶ رای موافق و ۱۳ رای ممتنع رد شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با رکس تیلرسون از مخالفت آمریکا با تحقیق جداگانه ابراز تأسف کرد اما به گفته او طرفین موافقت کرده‌اند تا «هرچه سریع‌تر کارگروهی برای یافتن راه حل درخصوص موارد مورد اختلاف» تشکیل بدهند.

XS
SM
MD
LG