لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

لاوروف: احتمال دارد ایران و ۱+۵ تا اواخر ژوئن به توافق برسند


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه یکم بهمن، گفت که در گفت‌گوهای ۱+۵ با ایران پیشرفت حاصل شده و احتمال این وجود دارد که طرفین تا مهلت اواخر ماه ژوئن به توافق برسند.

به نوشته این خبرگزاری آقای لاوروف گفته‌است که «دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد توافق ممکن است تا مهلت مقرر در اواخر ماه ژوئن حاصل شود.»

یک روز پیش از این سخنان آقای لاوروف، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای اعلام کرد که ایران به تعهد خود برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای که ممکن است به ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای منجر شود وفادار مانده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس که در فاصله کوتاهی پس از درج این گزارش در وب‌سایت داخلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن دسترسی پیدا کرده، می‌نویسد دولت آمریکا با استناد به این گزارش می‌تواند استدلال کند که ایران در مذاکرات هسته‌ای جدی است.

دولت آمریکا در حال مقابله با تهدید بعضی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس سنا برای تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران است و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده که چنین اقدامی ممکن است روی مذاکرات تاثیر منفی داشته باشد.

مذاکره‌کنندگان تلاش می‌کنند با موافقت بر سر یک چارچوب کلی تا ماه مارس، مقدمات یک توافق همه‌جانبه در ماه ژوئن را فراهم کنند. هدف شش کشور مذاکره کننده با ایران ایجاد محدودیت‌های درازمدت در توانایی ایران برای تولید سلاح‌های هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی ایران است.

در همین حال دیپلمات‌ها روز سه‌شنبه گفتند تازه‌ترین دور مذاکرات در روزهای آخر هفته گذشته در ژنو به پیشرفت‌هایی دست یافته اما برخی اختلافات در باره غنی‌سازی اورانیوم و سایر موضوعات پا برجاست.

غنی‌سازی اورانیوم که با کمک آن ایران می‌تواند اورانیوم با درجه غلظت متفاوت، از سوخت مورد نیاز راکتور گرفته تا کلاهک‌های اتمی را تولید کند، مهمترین نگرانی دولت آمریکا است.

ایران که ادعای ساخت هرگونه تجهیزات و مواد مربوط به سلاح‌های هسته‌ای را تکذیب می‌کند، سال گذشته با متوقف کردن توسعه غنی‌سازی اورانیوم در طول مذاکرات موافقت کرد.

مواردی که ایران به آن پایبند بوده‌است

در گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته شده‌است که ایران تعهداتش را به این شرح رعایت کرده‌است:

اورانیوم بیشتر از پنج درصد غنی نکرده‌است که غلظت آن از اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد مورد نیاز سلاح هسته‌ای بطور قابل ملاحظه‌ای کمتر است.

غلظت ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را کاهش و یا تغییر داده‌است. اورانیوم ۲۰ درصدی با سهولت بیشتری به اورانیوم مورد نیاز ساخت سلاح اتمی قابل تبدیل است.

ایران کار در تاسیسات زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم را توسعه نداده‌است. تصور می‌شود که این تاسیسات در مقابل حملات هوایی که آخرین راه برای متوقف کردن ایران است، غیرقابل نفوذ است.

ایران به شرط عدم استفاده از راکتور تازه که می‌تواند مقادیر قابل توجهی پلتونیوم تولید کند، پایبند بوده‌است. پلتونیوم مانند اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا، از مواد لازم برای ساخت کلاهک‌های اتمی است.

XS
SM
MD
LG