لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

لوپن: خروج از یورو اولویت اقتصادی‌ام نخواهد بود


مارین لوپن نامزد راست‌گرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه
مارین لوپن نامزد راست‌گرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

مارین لوپن، نامزد راست‌گرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، که روز شنبه گفته بود کنار گذاشتن یورو به عنوان واحد پول فرانسه اولویت اول اقتصادی او نخواهد بود، روز یک‌شنبه دهم اردیبهشت نیز از این موضع جدید خود دفاع کرد.

به گزارش یورونیوز، خانم لوپن در گفت‌وگو با یک روزنامه فرانسوی با در پیش گرفتن موضعی ملایم‌تر نسبت به آنچه پیش از این می‌گفت، این‌گونه اظهار نظر کرد که یورو می‌تواند «از پول واحد به پول مشترک در کنار پول ملی فرانسه بدل شود».

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم لوپن یک روز پیش از آن هم گفته بود که کنار گذاشتن یورو اولویت اول اقتصادی او نخواهد بود، اما این اظهارات او با استقبال هوادارانش روبه‌رو نشده بود.

سخنان تازه مارین لوپن در مورد یورو در حالی بیان می‌شود که او پیش از این در مصاحبه‌ای که ژانویه گذشته منتشر شد دربارهٔ اولویت‌های اقتصادی‌اش گفته بود خواهان استقلال پول و بودجه فرانسه است.

وی در توئیتی که ۲۲ فوریه منتشر کرد نوشته بود: «یورو، واحد پول بانکداران است و نه مردمی که کاهش قدرت خرید و بیکاری عمومی را تجربه می‌کنند».

این نامزد راستگرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیش از این بارها تکرار کرده بود در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری، چنانچه در میان کشورهای اتحادیه اروپا یک همراه مناسب پیدا نکند که با شرایط وی موافق باشد ظرف شش ماه اقدام به برگزاری یک همه‌پرسی برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا خواهد کرد.

خارج شدن از حوزه مالی یورو بخشی از سیاست‌های خانم لوپن اعلام شده بود؛ این سیاست اما در بین مردم، از محبوبیت کمتری برخوردار است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، نظرسنجی‌ها در فرانسه نشان می‌دهد در حالی که اکثریت هواداران حزب خانم لوپن بازگشت به فرانک را ترجیح می‌دهند، دو سوم از کل واجدان شرایط رأی دادن در فرانسه خواستار نگه داشتن یورو به عنوان واجد پول کشور هستند.

موضع امانوئل مکرون، نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه

امانوئل مَکرون، نامزد حزب تازه‌تأسیس «به پیش» می‌گوید: «اتحادیه اروپا در صورت عدم اصلاح با خروج فرانسه از این اتحادیه روبه‌رو خواهد شد».

به گزارش رویترز، آقای مکرون روز دوشنبه گفت: «سیاست‌های اروپایی اهمیت فراوان دارد». اما به گفته او، «مردم فرانسه امروز از این سیاست‌ها بسیار خشمگین و ناراضی هستند و «ناکارآمدی اتحادیه اروپا دیگر قابل تحمل نیست».

در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون با ۲۳ و ۹ دهم درصد آرا و مارین لوپن از حزب راست افراطی «جبهه ملی فرانسه» با ۲۱ و چهار دهم درصد آرا به دور دوم راه یافتند.

هر دو نامزد تلاش می‌کنند در روزهای باقی‌مانده تا دور دوم نظر تعداد بیشتری از رأی‌دهندگان را به خود جلب کنند.

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه ۱۷ اردیبهشت برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG