لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

افزایش ارزش سهام و یورو در پی انتخابات فرانسه؛ کمیسیون اروپا از مکرون حمایت کرد


امانوئل مکرون نامزد ریاست‌جمهوری فرانسه
امانوئل مکرون نامزد ریاست‌جمهوری فرانسه

ارزش سهام در بازارهای اروپایی روز دوشنبه چهارم اردیبهشت در پی راه یافتن امانوئل مکرون میانه‌رو به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه افزایش یافت. ارزش یورو نیز در برابر دیگر ارزها تقویت شد.

در انتخابات روز یکشنبه ریاست‌جمهوری فرانسه مارین لوپن از حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه با ۲۱.۴ درصد آرا و امانوئل مکرون از حزب (جنبش) «به‌پیش» با ۲۳.۹ درصد آرا به دور دوم راه یافتند. مارین لوپن با اتحادیه اروپا مخالف است اما رقیبش مکرون طرفدار این اتحادیه هستند.

در همین حال کمیسیون اروپا در اقدامی کم‌سابقه حمایت خود را از امانوئل مکرون اعلام کرد.

شاخص «داکس» آلمان روز دوشنبه ۲.۶ درصد افزایش یافت. شاخص CAC40 فرانسه نیز چهار درصد جهش داشت.

در همین حال ارزش سهام نیکی در آسیا ۱.۳۷ درصد و FTSE لندن نیز ۱.۶ درصد افزایش پیدا کرد.

S&P 500 نیویورک هم تا پیش از باز شدن بازار سهام نیویورک یک درصد افزایش داشته است.

ارزش هر یورو در برابر دلار نیز ۱.۰۸۶۹ رسید. روز جمعه ارزش یورو در برابر دلار ۱.۰۷۲۶ دلار بود.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی نگران آن بودند موجی که به بریتانیا و کاخ سفید رسیده، کشورهای اروپایی را هم در کام خود گیرد و احزاب ضداتحادیه اروپا در این قاره به قدرت برسند. اما با راه یافتن امانوئل به دور دوم انتخابات فرانسه، سرمایه‌گذاران و طرفداران اتحادیه اروپا برای مدتی نفس راحتی می‌کشند.

در همین حال، کمیسیون اروپا از پیروزی امانوئل مکرون در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه ابراز خشنودی کرد.

مارگاریتیس شیناس سخنگوی اتحادیه اروپا گفت ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپایی، امانوئل مکرون را نماینده ارزش‌ها اروپایی می‌داند در حالی که مارین لوپن «به دنبال انهدام آن است».

در همین حال موشه کانتور، رییس کنگره یهود اروپا، در مراسم یابود قربانیان هولوکاست مارین لوپن را «خطرناک» خواند و از اینکه از هر پنج فرانسوی یکی به لوپن رای داده است ابراز تاسف کرد.

در ماه جاری میلادی مارین لوپن مسئول بودن فرانسه در فرستادن ۱۳ هزار یهودی از طریق پاریس به اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها را رد کرده بود.

استفان شایبرت سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز از پیروزی امانوئل مکرون در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه ابراز خرسندی کرد و برای او «در دو هفته آینده بهترین‌ها» را آرزو کرد. دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه ۱۷ اردیبهشت برگزار می‌شود.

پیتر المئر، رییس دفتر آنگلا مرکل، هم در توییتی نوشت پیروزی امانوئل مکرون نشان داد که «فرانسه و اروپا می‌توانند با هم پیروز باشند! (احزاب) میانه قوی‌تر از آنند که پوپولیست‌ها فکر می‌کند!»

احزاب و شخصیت‌های سیاسی معتدل فرانسه از چپ و راست از رای‌دهندگان خواسته‌اند راه مارین لوپن به کاخ الیزه را سد کنند.

با این حال ژان-لوک ملانشان، از «حزب چپ» فرانسه، که ۱۹.۶ درصد آرا را به خود اختصاص داد، از حمایت از مکرون خودداری کرده است.

مارین لوپن اما در اقتصاد حمایت‌گراست، و جهانی‌شدن، اتحادیه اروپا، نئولیبرالیسم و سازمان‌های بین‌ا‌لمللی را مسئول افول صنعت ماهیگیری، کشاورزی، بیکاری ساختاری و غیر صنعتی شدن می‌داند.

مارین لوپن به‌شدت با یورو مخالف است و خواستار بازگشت به فرانک است. وی همچنین وعده داده که فرانسه را از ناتو بیرون خارج کند و سیاست مستقلی از آمریکا در عرصه جهانی پیش بگیرد.

وی خواستار بازگشت مهاجرانی است که به‌صورت غیرقانونی به فرانسه آمده‌اند. لوپن همچنین خواستار نزدیکی فرانسه به روسیه است.

XS
SM
MD
LG