لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۶

۲۰۱ نماینده: دولت هرچه سریع‌تر لایحه توافق اتمی را تقدیم مجلس کند


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی

۲۰۱ نماینده مجلس ایران با صدور بیانیه‌ای در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۵ مرداد مجلس، از دولت خواستند که «هرچه سریع‌تر» توافق اتمی وین را «در قالب لایحه‌ای» به مجلس ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این نمایندگان در بیانیه خود تأکید کردند که «هرگونه اقدام داوطلبانه» و اجرای این توافق به صورت «موقت، دائمی یا الزامی» قبل از تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان «وجاهت قانونی ندارد.»

به گفته این نمایندگان، براساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی ایران «بررسی» متن توافق اتمی وین از «وظایف قانونی» مجلس و «مستلزم ارائه اطلاعات و همکاری تمامی دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط» است.

براساس گزارش‌ها، پیش از این نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس، در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری، از او خواسته بود که توافق اتمی وین را به صورت لایحه به مجلس ارائه کند.

در همین حال، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ایران، نیز در خطبه‌های نماز جمعه روز ۲۳ مرداد توصیه کرده بود که دولت لایحه‌ای را در این باره به مجلس بدهد.

بر اساس قانونی با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای» که در مجلس ایران تصویب شد و روز چهارشنبه، سوم تیر، نیز به تصویب شورای نگهبان رسید، «نتیجه مذاکرات» دربارهٔ برنامه اتمی ایران «باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود.»

با این حال محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و همچنین برخی از نمایندگان مجلس تأکید کرده‌اند که «قرار نیست» مجلس به توافق اتمی وین رای بدهد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز پیشتر گفته بود که «شاید» اگر مجلس درباره این توافق «نظر بدهد بهتر باشد»، ولی در بعضی از «معاهدات بین‌المللی» مهم مانند پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل که به پایان جنگ ایران و عراق منجر شد، «نظر نداده است».

با این حال برخی از نمایندگان مجلس مانند احمد توکلی تأکید کرده‌اند که این توافق باید به تصویب مجلس برسد، مگر این که رهبر جمهوری اسلامی این پرونده را به نهاد دیگری ارجاع دهد.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری ایرنا، روز یک‌شنبه «حدود ۵۰ نفر» که خود را عضو «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل» معرفی کردند، با تجمع مقابل مجلس خواستار بررسی متن توافق اتمی وین و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در مجلس شدند.

خبرگزاری ایرنا، به نقل از یک «مقام آگاه در فرمانداری تهران» این تجمع را «غیرقانونی» خوانده است.

با این حال براساس این گزارش، زهره طیب‌زاده نوری، نماینده تهران در مجلس، با حضور در میان تجمع‌کنندگان «خط به خط» توافق اتمی وین را شکسته شدن خط قرمزهای تعیین شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی برای مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ توصیف کرده‌است.

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، نیز روز شنبه ۲۴ مرداد، این‌گونه اظهارنظر کرده‌بود که آیت الله علی خامنه‌ای «به هیچ‌وجه» از متن توافق اتمی وین راضی نیست.

XS
SM
MD
LG