لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۲

مهدی هاشمی به زندان اوین رفت


مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی
مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی

براساس گزارش‌ها، مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، ظهر روز یکشنبه ۱۸ مرداد، برای سپری کردن حکم ۱۰ سال زندان خود، «وارد زندان اوین شد.»

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از «یک منبع آگاه» خبر داد که وی هفته گذشته «به دادسرا احضار» و در آن جلسه قرار شده بود که روز یک‌شنبه خود را به زندان اوین معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی هاشمی پیش از ورود به زندان با قرائت متنی گفت که حکم دادگاه را «عادلانه و قانونی» نمی‌داند بلکه «اغراض سیاسی را در آن عامل اصلی» می‌داند.

وی تأکید کرد که برای «صیانت و دفاع از حیثیت و شخصیت» اکبر هاشمی رفسنجانی و با توجه به «عدم پذیرش» درخواست پیشینش برای برگزار شدن علنی جلسات دادگاه، بار دیگر درخواست پخش «کامل و بدون حاشیه» تمامی جلسات محاکمه‌اش از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را دارد.

وی اضافه کرد: «امیدوارم که این تقاضا مورد پذیرش واقع شود و رجاء واثق دارم که این اقدام از سوء استفاده افراد افراطی و مغرض و ضربه زدن به یکی از ارکان مهم جمهوری اسلامی پیشگیری خواهد کرد.»

براساس این گزارش عفت مرعشی، مادر و همچنین محسن، یاسر و فاطمه هاشمی، برادران و خواهر مهدی هاشمی، او را تا مقابل زندان اوین همراهی کردند.

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، «تعداد زیادی» از خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های مختلف ایران در مقابل زندان اوین حضور داشتند.

مهدی هاشمی دوم مهرماه سال ۹۱ پس از بازگشت به ایران در فرودگاه تفهیم اتهام شد و پس از معرفی خود به دادستانی، بازداشت شد. وی ۲۶ آذر ۹۱ پس از نزدیک به سه ماه حبس، با قرار وثیقه آزاد شد.

در نهایت پس از برگزاری چندین جلسه دادگاه حکم او صادر شد اما مقامات قوه قضائیه و همچنین وکلای آقای هاشمی حکم صادر شده را اعلام نکردند.

در نهایت غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه، روز ۲۱ خرداد خبر داد که حکم مهدی هاشمی تأیید شده‌است و «بالاترین حکم مجازات که تحمل ۱۰ سال زندان است در مورد او اجرا خواهد شد.»

رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی بارها در رسانه‌های ایران جنجال‌برانگیز شد و معاون اول قوه قضائیه روز ششم تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه تلویحاً با اشاره به این پرونده گفت که یک فرد «صاحب قدرت» قوه قضائیه را تهديد می‌کند.

در حالیکه برخی از نمایندگان مجلس ایران و برخی از رسانه‌های اصولگرا، مهدی هاشمی را به دست داشتن در فسادهای اقتصادی در قراردادهای استات‌اویل و کرسنت متهم کرده‌اند، محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی گفته‌است که «موضوع اصلی» پروندهِ موکلش، خود اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، است، نه مهدی هاشمی.

در همین حال مصطفی تاجزاده، عضو زندانی جبهه مشارکت، روز چهارم شهریور ۹۳ در نامه‌ای به اکبر هاشمی رفسنجانی با اشاره به دادگاه مهدی هاشمی نوشته بود که «مشکل حضرات بیش و پیش از آقای مهدی هاشمی، خود شما هستید.»

عفت مرعشی، مادر مهدی هاشمی رفسنجانی، نیز روز یکشنبه ۳۱ خرداد، حکم دادگاه جمهوری اسلامی علیه پسرش را «تقلب و پدرسوخته‌بازی» توصیف کرده بود.

در همین حال اکبر هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه، ۲۳ تیر، با اشاره به ملاقات با مهدی هاشمی در زندان اوین گفته بود که بازجویان از پسرش خواسته‌اند یا از رهبر جمهوری اسلامی درخواست عفو کند یا پرونده طولانی و چند هزار صفحه‌ای‌اش را ادامه دهد.

پس از انتشار این سخنان، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز ۳۰ تیر به نقل از «یک فرد مطلع» اعلام کرد که مهدی هاشمی پس کشف شدن «اسناد و مدارکی تازه» که جرم او را «بسیار سنگین» می‌کرده، از پدرش خواسته‌است تا از رهبر جمهوری اسلامی برای او تقاضای عفو کند.

با این حال دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی روز پنج شنبه، اول مرداد، این گزارش را «دروغی آشکار» و «خبرسازی» با هدف «خنثی کردن آثارِ» گفته‌های پیشین آقای هاشمی رفسنجانی دربارهٔ ملاقات با پسرش خواند.

XS
SM
MD
LG