لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

مرکل: مشخص نیست که مذاکرات اوکراین به نتیجه برسد


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان (چپ)، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان (چپ)، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با اعلام این‌که آینده مذاکرات برای حل بحران اوکراین «نامشخص» است گفت که هیچ تضمینی وجود ندارد که این مذاکرات به نتیجه برسد.

خانم مرکل عدم خوش‌بینی خود را روز شنبه هجدهم بهمن در پی دیدارهایش با رهبران اوکراین و روسیه بیان کرد.

در همین حال اما، به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در همان روز گفت که دلایلی برای خوش‌بینی جهت دست‌یابی به توافق صلح در مورد اوکراین وجود دارد؛ وی اما در خصوص ارسال سلاح به دولت کی‌یف هشدار داد.

صدراعظم آلمان همراه با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، پنجشنبه در کی‌یف با پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین و سپس جمعه هفدهم بهمن در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دیدار کرده بود.

آنگلا مرکل، شنبه با حضور در همایش امنیتی مونیخ، ضمن بیان اینکه اطمینانی به موفقیت مذاکرات در خصوص اوکراین نیست، افزود بخاطر تعهدی که به مردم اوکراین داریم، باید مخاطرات ادامه مذاکرات را پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری آلمان، صدراعظم این کشور در سخنان شنبه خود، بار دیگر از روسیه در خصوص آنچه «پایمال کردن قوانین بین‌المللی» بخاطر عملکرد این کشور در ارتباط با اوکراین نامید انتقاد کرد.

به گفته خانم مرکل، «آنهایی که می‌خواهند بخشی از جامعه بین‌المللی باشند، موظف هستند ارزش‌های جامعه جهانی را بپذیرند».

همچنین به گزارش آسوشیتدپرس، صدراعظم آلمان این را نیز گفت که نمی‌توان با نظامی‌گری بحران اوکراین را فیصله داد.

آنگلا مرکل معتقد است، توافق صلحی که حدود شش ماه پیش برای اوکراین بدست آمده بود، پی در پی زیرپا گذاشته شده‌است.

در توافق سپتامبر، موسوم به توافق مینسک در بلاروس، بر سر آتش‌بس در اوکراین اجماع بدست آمد اما شورشیان مورد حمایت روسیه در اوکراین از آن زمان تا حال تصرفات بیشتری داشته‌اند.

رسانه‌های آلمان می‌گویند در دیدار سه‌جانبه مرکل-اولاند-پوتین در مسکو، طرف‌ها بر «بازنویسی توافق مینسک» متمرکز شدند. دیدار سه‌جانبه چهارساعته آنها «سازنده» توصیف شده بود.

صدراعظم آلمان در دور تازه تلاش‌های میانجی‌گرانه کشورش در ارتباط با اوکراین شنبه هجدهم بهمن با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و همتای روس او، سرگئی لاوروف نیز در اجلاس امنیتی مونیخ دیدار می‌کند.

فعالیت‌های خانم مرکل برای بحران اوکراین در آستانه دیدار دوشنبه او با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، تشدید شده‌است.

رسانه‌های آلمان از تلاش صدراعظم کشورشان، «پیش از افتادن اروپا به دامان یک فاجعه» حمایت کرده‌اند.

وب‌سایت روزنامه اشپیگل شنبه هجدهم بهمن نوشت اگر تلاش‌های امروز و فردای خانم مرکل ناکام شود، به‌نظر می‌رسد که آمریکا بخواهد ولادیمیر پوتین را «مجازات» کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بحران دامنه‌دار اوکراین، تقابل شرق و غرب را تداعی کرده‌است.

در حالی که شورشی‌های به خوبی مسلح شده مورد حمایت روسیه در اوکراین به دستاوردهای نظامی تازه‌ای رسیده‌اند، در غرب فراخوانی برای ارسال سلاح برای نیروهای مرکزی اوکراین بلندتر به گوش می‌رسد.

در حالی که محافل سیاسی در آمریکا از ارسال جنگ‌افزار برای ارتش مرکزی اوکراین حمایت می‌کنند، آلمان از بیم آنچه که وخیم‌تر شدن اوضاع و تشدید «جنگ نیابتی» می‌نامد، با گزینه تقویت ارسال سلاح به دولت مرکزی کی‌یف، فعلاً مخالفت کرده‌است.

مخالفان رساندن سلاح بیشتر به دولت مرکزی اوکراین استدلال می‌کنند که تحریم‌های ماه‌های اخیر علیه روسیه، موجب تغییر عملکرد این کشور در حمایت از شورشی‌های هم‌پیمانش در اوکراین نشده‌است.

شمار کشته‌های بحران ده‌ماهه اوکراین از مرز ۵۴۰۰ نفر فراتر رفته و کنترل شورشی‌های مورد حمایت روسیه بر مناطق لوهانسک و دونتسک دست‌کم یک میلیون و دویست هزار نفر را بی خانمان کرده‌است.

روسیه سال گذشته شبه‌جزیره «کریمه» را نیز رسماً به خاک خود منضم کرد.

تشدید جنگ در شرق اوکراین در هفته‌های اخیر نیز به کشته شدن صدها غیرنظامی منجر شد.

روز جمعه هفدهم بهمن برای ساعاتی آتشباری‌ها براساس تفاهم متقابل در شهر «دبالتسف»، پس از چند روز نبردهای سنگین، به طور موقت قطع شد تا غیرنظامیان بتوانند محل را که به جبهه نظامی مبدل شده، ترک کنند.

XS
SM
MD
LG