لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

انتقاد شدید حسن نصرالله از «روند عادی‌سازی» روابط عربستان و اسرائیل


حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان
حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان

حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، با انتقاد شدید از عربستان گفته‌است سعودی‌ها «به رایگان» و بدون آنکه هیچ بهایی از اسرائیل بگیرند، به عادی‌سازی رابطه با این کشور روی آورده‌اند.

آقای نصرالله این سخنان را جمعه هشتم مرداد در واکنش به برخی تماس‌های اخیر سعودی‌ها با اسرائیل بیان کرد.

وزارت امور خارجه اسرائیل یکشنبه سوم مرداد در بیانیه‌ای تأیید کرد که دوری گلد، مدیرکل وزارت خارجه این کشور، روزهای قبل از آن با ژنرال سعودی انور عشقی در بیت‌المقدس و نیز با ژنرال اسرائیلی یوآو مردخای مسئول نظامی امور اسرائیل در مورد کرانه باختری، دیدار کرده‌است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و یووال اشتاینیتز وزیر عضو حزب لیکود و مسئول «پرونده ایران» در دولت اسرائیل در دوره اخیر بارها گفته بودند «زمان آن رسیده که کشورهای عربی تماس‌های خود را با اسرائیل علنی کنند».

مقامات دولت اسرائیل گفته بودند که «نگرانی‌های مشترک» از ایران، کشورهای «مهم» عربی را به اسرائیل نزدیک کرده‌است.

اسحاق هرتسوگ رهبر اپوزیسیون و شماری از سیاستمداران اسرائیلی نیز در روزهای گذشته انجام ملاقات بین خود با ژنرال سعودی انور عشقی را در تل آویو تأیید کرده و گفته بودند، او در این دیدارها تأکید کرد که روابط میان کشورهای عربی بیشتر با اسرائیل مشروط به پیشبرد احقاق حقوق فلسطینی‌ها است.

ژنرال عشقی پیشتر در ارتش و بعداً در وزارت امور خارجه سعودی مقام و موقعیتی بارز داشت و در سال‌های گذشته رئیس یک اندیشکده در جده است.

ژنرال عشقی در بازگشت از سفر اخیر به اسرائیل و کرانه باختری به عربستان تأکید کرد، برای حضور در آیین عروسی پسر خاندان متنفذ فلسطینی «برغوثی» به کرانه باختری دعوت شد و در کنار آن نیز با آقای گلد که قبلاً هم او را در کنفرانسی در واشینگتن دیده بود، ملاقاتی داشت و با مقامات ارشد تشکیلات خودگردان هم دیدار کرد.

به گزارش هاآرتص، وزارت خارجه سعودی از این دیدارهای ژنرال سعودی در اسرائیل «فاصله» گرفته و گفته بود که این دیدارها بازتاب‌دهنده موضع عربستان نیست.

به گزارش المنار، شبکه تلویزیونی حزب‌الله و نیز روزنامه اسرائیلی هاآرتص، حسن نصرالله روز جمعه در سخنانی در مراسم یادبود یکی از فرماندهان یگان‌های راکتی کشته‌شده حزب‌الله گفت شرایط کنونی خاورمیانه یکی از «بدترین مقاطع تاریخ عربی» است.

به گفته نصرالله، «آنچه که وضع را وخیم‌تر می‌کند مناسبات پشت پرده عربستان با اسرائیلی‌ها است، که به تازگی به رابطه آشکار هم مبدل شده‌است».

دبیر کل حزب‌الله همچنین مدعی شد که امیر ترکی الفیصل شاهزاده بانفوذ سعودی نیز به تازگی «با موافقت دولت عربستان» به اسرائیل رفته بود. اما توضیح بیشتری در این باره نداد.

آقای نصرالله گفت «اگر یک شهروند سعودی در توئیتر چیزی بنویسد که بوی مخالفت با سعودی از آن بیاید هزار ضربه شلاق می‌خورد؛ چطور یک مهره مهم سعودی بر خلاف سیاست‌های راهبردی کشورش به اسرائیل می‌رود؟».

به گفته دبیر کل حزب‌الله، سعودی‌ها «از شرایط منطقه سوء استفاده کرده و همکاری با دشمن را علنی می‌کنند».

حسن نصرالله گفت «همه باید در این مورد که با قضیه فلسطین و مقدسات نیز مربوط هست، به‌دور از مجامله موضع بگیرند... سعودی که خود را خادم حرمین شریفین می‌نامد فردا هم می‌خواهد که اسرائیل را علناً به رسمیت بشناسد؟».

دبیر کل حزب‌الله با هشدار نسبت به «فاجعه فرهنگی» عربی گفت «موضع رسمی عربی تنزل کرده و شاهد تحول منفی در رویه سعودی هستیم و سکوت جایز نیست».

حسن نصرالله عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی را نیز «مجنونی» نامید که با «مسخره‌بازی» و حرف‌های «خنده‌دار» حتی گفته حاضر است سهمی از آینده سوریه را به روسیه و این و آن بدهد، و از او پرسید «مگر سوریه ارث پدر تو است؟».

آقای نصرالله در این سخنرانی دیدگاه‌های حزب‌الله را در خصوص جنگ سوریه، یمن و اوضاع منطقه، که همسویی کاملی با مواضع جمهوری اسلامی ایران دارد، مورد تأکید دوباره قرار داد.

دبیر کل حزب‌الله با نکوهش داعش، خطاب به سران سعودی، گفت «آنها که در کلیسا (در نورماندی فرانسه) سر کشیش پیرمرد را بریده‌اند؛ آنها که در نیس (در فرانسه) جنایت کرده و آنها که در کَرّاده (محله شیعه‌نشین بغداد) آدم‌کشی کرده و سر پسرک فلسطینی را بریدند، فرهنگ خود را از شما گرفته‌اند».

حسن نصرالله از سران عربستان خواست «اگر چشمانشان هنوز از کینه پر نشده به مسیر شراکت برای حل معضلات منطقه روی آورند وگرنه ننگ شکست دامن آل سعود را می‌گیرد».

از واکنش احتمالی سعودی به این سخنان حسن نصرالله هنوز خبری منتشر نشده‌است.

XS
SM
MD
LG