لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

ناطق نوری: دموکراسی ابزار می‌خواهد که آن را ندارید


علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به مسئله دموکراسی و تحزب در ایران گفت که «دموکراسی ابزار می‌خواهد که آن را ندارید.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای ناطق نوری در سخنان روز دوشنبه ۲۴ آذر خود افزود: «کشوری که در آن دموکراسی وجود دارد باید حزب داشته باشد و بدون تحزب نمی‌شود کشور را اداره کرد.»

او در ادامه با ذکر این‌که «در کشور باید ابزار یعنی دموکراسی و قاعده بازی وجود داشته باشد، گفت: «متاسفانه قاعده بازی را بلد نیستیم.»

گفت‌وگوی امیرمصدق کاتوزیان با مهدی مهدوی آزاد، تحلیلگر سیاسی، درباره اظهارات ناطق نوری
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:59 0:00
لینک مستقیم

علی‌اکبر ناطق نوری که در سومین «همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری» سخن می‌گفت اظهار داشت: «مجلس در وسط دموکراسی است و پس از انقلاب و حتی با وجود جنگ تحمیلی ما انتخابات را تعطیل نکردیم که نشان‌دهنده آزادی و دموکراسی است ولی دمکراسی ابزار می‌خواهد که آن را ندارید.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «اگر خبره نباشد ما دچار قومیت، قبیله‌گری یا موج می‌شویم و متاسفانه طبق بررسی‌هایی که انجام شده و آسیب‌شناسی‌هایی می‌بینیم در مسائل کشور مردم روی موج‌ها حرکت می‌کنند. نمی‌شود کشور را روی موج اداره کرد و هر گروهی بیاید و برود.»

علی‌اکبر ناطق نوری، پیش از این بارها بر ضرورت تشکیل احزاب قوی در کشور تاکید کرده‌است. از جمله وی ۱۰ خرداد گفته بود که در کشور به دو یا سه حزب فراگیر نیاز داریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان روز دوشنبه خود گفت: «معاونین، مشاورین و وزرا از جناحی که تازه دولت را تحویل گرفته‌است باید بر سر کار بیایند اما پایین‌تر از مشاورین و معاونین که کارشناسان هستند نباید دستخوش تغییر شوند ولی می‌بینیم که جناح الف وقتی بر سر کار می‌آید تا فراش مدرسه را عوض می‌کند و وقتی ب نیز می‌آید می‌گوید آنها زدند ما هم می‌زنیم.»

آقای ناطق نوری در خرداد ماه نیز از تغییرات فراوان مدیران با تغییر دولت‌ها انتقاد کرده و گفته بود: «گاهی چپ غلبه می‌کند و چون قاعده بازی را بلد نیستیم، می‌آید و هرچه نیروی راست وجود دارد را از بالا تا فراش ابرقو، همه را عوض می‌کند. گاهی نیز راست می‌آید و از بالا تا مستخدم جاسک را عوض می‌کند.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: «ما نه قاعده بازی را بلدیم و نه ابزار آن را داریم پس باید موضوع تحزب در جامعه نهادینه شود تا حزب کاندیدا و کارشناس معرفی کند و مردم به وی رای دهند زیرا این جزو ضروریات یک کشور است.»

آقای ناطق نوری تاکید کرد: «از بی‌قاعدگی صدمات زیادی متوجه کشور شده و از این مسیر کم آسیب ندیده‌ایم و طی این ۳۵ سال نیز به نحوی کشور اداره شده ولی باید از این به بعد به این موارد توجه کرد.»

علی‌اکبر ناطق نوری از اعضای ارشد جامعه روحانیت مبارز و رقیب محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ بود.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اما خبرهایی درباره حمایت او از میرحسین موسوی منتشر شد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با نام بردن از پسران اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری آنان را تلویحا به فساد اقتصادی متهم کرد.

پس از این سخنان آقای احمدی‌نژاد، مصطفی ناطق نوری، پسر علی‌اکبر ناطق نوری، در نامه‌ای به میرحسین موسوی شیوه مناظره تلویزیونی وی با رقیب انتخاباتی‌اش را ستود.

در ماه‌های گذشته خبرهایی از تشکیل جلساتی با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ناطق نوری و محمد خاتمی برای انتخابات مجلس دهم منتشر شده، اما آقای هاشمی رفسنجانی این خبرها را تکذیب کرده‌است.

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، روز دوشنبه پنجم آبان خبرهای مطرح شده درباره تشکیل شورایی متشکل از حسن روحانی، اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ناطق نوری و محمد خاتمی برای انتخابات آینده مجلس را «آرزو» خوانده و گفته بود: «باور ندارم که صورت بگیرد چرا که مواضع حجت‌الاسلام ناطق نوری کمی با برخی جریان‌ها متفاوت است».

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری همچنین گفته بود که آقای ناطق نوری از «ظلمی» که به گفته او در دولت نهم و دهم به وی شده و «توطئه‌هایی که صورت گرفت» دلخور است.

XS
SM
MD
LG