لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

دبیرکل ناتو: روسیه همچنان به شورشیان شرق اوکراین اسلحه می‌دهد


ینس استولتن‌برگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی
ینس استولتن‌برگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی

ینس استولتن‌برگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز چهارشنبه، ۲۰ اسفند، گفت که روسیه هم‌چنان به تسلیح و آموزش نیروهای شورشی شرق اوکراین ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای استولتن‌برگ این مطلب را در یک نشست خبری در اشاره به اظهارات یک دیپلمات آمریکایی در مورد ورود تانک‌های روسی به خاک اوکراین طی روزهای اخیر بیان کرد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، روز سه‌شنبه ویکتوریا نولند، از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا، در جلسه کنگره آمریکا گفت که تانک‌ها و توپخانه‌های روسی طی روزهای اخیر وارد شرق اوکراین شده‌اند.

دبیرکل ناتو از اظهار نظر مستقیم در مورد ورود تانک‌های روسی به اوکراین خودداری کرد، اما گفت که «ما هم‌چنان شاهد حضور روسیه و حمایت قوی [روسیه] از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین هستیم.»

او افزود: «شاهد تحویل تجهیزات، نیرو، و ارائه آموزش هستیم و بنابر این روسیه هنوز هم در شرق اوکراین حضور دارد.»

ینس استولتن‌برگ در ادامه گفت که «از روسیه می‌خواهیم تا تمامی نیروهایش را از شرق اوکراین بیرون ببرد و توافق‌نامه مینسک را رعایت کند.»

توافق‌نامه آتش‌بس میان ارتش اوکراین و شورشیان این کشور که پس از مذاکرات طولانی میان رهبران آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین در مینسک امضا شد قرار بود از روز ۲۶ بهمن اجرا شود، اما طی روزهای گذشته عملا ده‌ها نفر قربانی ادامه جنگ داخلی در اوکراین شده‌اند.

دولت اوکراین می‌گوید که شورشیان در حال گرد آوردن تسلیحات خود در انبارهایی در نزدیکی شهر دونتسک هستند.

دبیرکل ناتو روز چهارشنبه گفت نگران آن است تسلیحاتی که در شرق اوکراین از نظارت‌ به‌دور می‌ماند در نبردهای آینده مورد استفاده قرار گیرد.

آقای استولتن‌برگ در پایان از طرف‌های درگیر خواست تا برای تحکیم آتش‌بس به ناظران خارجی کمک کنند.

شورش جدایی‌طلبان در شرق اوکراین که از کمک‌های روسیه برخوردار است از ماه آوریل آغاز شده و تاکنون بیش از شش هزار کشته برجای گذاشته است.

شورشیان موفق شده‌اند قسمت‌هایی از مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به تصرف خود درآورند.

XS
SM
MD
LG