لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

نتانیاهو به آمریکا: در ارتباط با حماس به گفته من اعتماد کنید


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

بحران غزه و نبردهای میان ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی از جمعه دهم مرداد شعله‌ورتر شده و نخست‌وزیر اسرائیل نیز از سران آمریکا انتقادهای بیشتری مطرح کرده و از مقامات آمریکایی خواسته تا «اعتماد داشته باشند که حماس تمایلی به ورود به گفت‌وگوهای آتش‌بس ندارد.»

نه تنها آتش‌بس ۷۲ ساعته‌ای که قرار بود از بامداد جمعه میان اسرائیل و حماس در غزه رعایت شود، به‌شدت نقض شد بلکه ربوده شدن یک نظامی اسرائیلی نیز بر آتش بحران افزود.

با تشدید بحران، شمار تلفات در طرف فلسطینی به مرز ۱۶۷۰ نفر رسیده و هر ساعت بر تلفات افزوده می‌شود؛ از لحظه شکست آتش‌بس روز جمعه در کمتر از ۲۴ ساعت دست‌کم یک‌صد فلسطینی کشته شدند.

حماس بامداد شنبه یازدهم مرداد، پس از چند روز وقفه، توانست دو راکت به سوی نزدیکی تل‌آویو و هرتصلیا شلیک کند که توسط «گنبد آهنین» منهدم شدند.

در بیست و ششمین روز از بحران غزه، رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که نخست وزیر این کشور از جان کری، وزیر خارجه آمریکا به‌شدت ناخشنود است.

به گزارش آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو روز شنبه یازدهم مرداد در تماس تلفنی با دان شاپیرو سفیر آمریکا در تل‌آویو، گفته است اسرائیل انتظار حمایت کامل از اسرائیل را دارد و اوباما و کری دیگر نباید از وی انتقاد کنند.

همچنین به گزارش تایمز اسرائیل و رادیو اسرائیل، نتانیاهو به سفیر آمریکا گفته است «نباید هرگز دیگر در مورد سنجش من در قبال حماس تردید شود ... همه کشورهای جهان باید از عملکرد ما علیه حماس حمایت کنند».

به گزارش آسوشیتدپرس نیز، آقای نتانیاهو نیز به دولت اوباما توصیه کرده‌است که در ارتباط با موضوع حماس «دیگر هرگز روی حرف من اما و اگر نیاورند.»

بنا بر این گزارش، وی گفته‌است که مقامات آمریکایی «باید در این مورد به او اعتماد کنند» و «اعتماد داشته باشند که حماس تمایلی به ورود به گفت‌وگوهای آتش‌بس ندارد.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا جمعه در نشست خبری در واشنگتن، حماس را شدیداً محکوم کرد و خواهان آزادی بدون پیش‌شرط افسر ربوده شده اسرائیلی شد.

اوباما از جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز در برابر انتقادها، بدون اشاره به نام دولتمردان اسرائیلی، حمایت کرد.

همزمان، رسانه‌های عربی گزارش داده‌اند که برگزاری نشست قاهره برای بررسی ابتکار عمل مصر در برقراری آتش‌بس لغو شده زیرا اسرائیل به مصر گفته است که معادلات در جنگ در پی ربوده شدن افسر این کشور، تغییر کرده است.

همزمان با تلاش‌های جهانی برای خاتمه بحران غزه و فراخوان رهبران جهانی از حماس برای آزادی افسر ربوده شده، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در انتقادی کم‌سابقه، و در حالی که کشورش با حماس مناسبات نزدیکی دارد، ضمن متهم کردن حماس به عدم پذیرش آتش‌بسی که قرار بود از جمعه اجرایی شود، این سازمان را به آزادی افسر ربوده شده فراخواند و گفت ترکیه «همه تلاش خود را برای آزادی این افسر به کار خواهد برد».

ترکیه از اسرائیل نیز به‌خاطر افزایش شدید تلفات غیرنظامی غزه انتقاد کرده است.

عملیات اسرائیل «برای یافتن افسر ربوده‌شده»

ارتش اسرائیل برای یافتن افسر ربوده شده خود، ستوان دوم «هادار گولدین»، عملیات سنگین هوایی و نظامی در بخش رفح را ادامه داده است.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند، تلاش ارتش این است که مانع از انتقال این افسر به‌دست شبه نظامیان فلسطینی به نقاط دیگر غزه شود.

شاخه نظامی حماس اوایل بامداد شنبه اعلام کرد که ارتباطش با باندی از شبه نظامیان که این عملیات را انجام دادند، قطع شده است.

سخنگوی شاخه نظامی حماس احتمال داد که باند شبه نظامیانش همراه با افسر ربوده شده، به‌دلیل بمباران‌های سنگین ارتش اسرائیل در منطقه، کشته شده باشند.

XS
SM
MD
LG