لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

نتانیاهو: قطعنامه یونسکو در مورد مسجدالاقصی بی‌ارزش است


تپه معبد مقدس، بیت‌المقدس
تپه معبد مقدس، بیت‌المقدس

نخست وزیر اسرائیل به تازه‌ترین تصمیم یونسکو در مورد عدم ارتباط مذهبی یهودیان با مسجدالاقصی و «دیوار ندبه»، واکنش نشان داده و آن را «تصمیم فاجعه‌بار دیگری از سوی ملل متحد» نامید.

نتانیاهو شنبه ۲۸ فروردین گفت، این تصمیم «نشانه دیگری از نادیده گرفتن تاریخ یهودیان در این سرزمین» از سوی نهادهای جهانی است.

یونسکو، سازمان فرهنگی، علمی و پرورشی وابسته به ملل متحد، جمعه ۲۷ فروردین در نشست دوره‌ای شش‌ماهه هیئت مدیره خود با صدور قطعنامه‌ای تأکید کرد که مسجدالاقصی نیایشگاه مسلمانان است و تعلق تاریخی به یهودیان ندارد.

قطعنامه یونسکو با رای موافق ۳۳ کشور به تصویب رسید؛ شش کشور رای مخالف و هفده کشور نیز رای ممتنع دادند.

فرانسه که مقر یونسکو در آن واقع است، از حامیان این قطعنامه بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو شنبه شب با «سخیف و بی‌ارزش» نامیدن قطعنامه یونسکو گفت، «یهودیت ارتباط تاریخی منحصر به فردی با تپه معبد مقدس دارد».

نتانیاهو گفت، در طول تاریخ چند هزار ساله، دو معبد مقدس یهودیان در این مکان برقرار بوده و یونسکو با این تصمیم، در صدد «بازنویسی تاریخ» برآمده‌است.

کارمل شامه- لوی، سفیر اسرائیل در یونسکو نیز قطعنامه این نهاد را «تکرار سخنان فلسطینی‌ها» نامید و گفت «فلسطینی‌ها می‌خواهند تاریخ را جعل کنند».

سفیر اسرائیل در یونسکو مدعی شد، «این جعلیات فلسطینی‌ها نشان می‌دهد که آنها شایسته برخوردار شدن از یک کشور نیستند».

یهودیان می‌گویند، «تپه معبد مقدس» بازمانده هیکل سلیمان و ویرانه‌های دو معبد مقدس یهودیان است.

به گفته آنان پس از ویرانی بخش‌های عمده این بنا در نبردهای منطقه، عمر، خلیفه دوم مسلمانان، در جریان فتوحات خود، پایه‌های مساجد عمر و الاقصی را بروی آن بنا کرد.

الاقصی یا حرم شریف در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) قرار دارد. اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ بر این بخش از بیت‌المقدس مسلط شد و این تسلط را تا به امروز ادامه داده‌است.

الاقصی در طول ۴۹ سال اخیر همواره عاملی برای زدن جرقه درگیری‌های خونین و دامنه‌دار بوده‌است.

الاقصی «قبله نخست» مسلمانان و پس از مسجدالحرام و مسجد نبی در مکه و مدینه در عربستان، سومین محل مقدس مهم اسلامی به حساب می‌آید.

یونسکو در قطعنامه روز جمعه خود خواهان آن شد که وضعیت مسجد الاقصی به شرایط پیش از سال ۲۰۰۰ بازگردد؛ تا قبل از پاییز سال دو هزار میلادی، وزارت اوقاف اردن، سرپرستی این اماکن را در دست داشت.

حضور آریل شارون رهبر وقت اپوزیسیون اسرائیل در سال دو هزار میلادی در مسجد الاقصی به تحریک شدید فلسطینی‌ها منجر شد؛ انتفاضه خونینی که پنج سال پس از آن طول کشید و در آن هزاران اسرائیلی و فلسطینی کشته شدند، بعد از این حضور، آغاز شد.

قطعنامه یونسکو همچنین از اینکه اسرائیل اجازه نمی‌دهد، فلسطینی‌ها مردگان خود را در آرامگاه‌های اسلامی در محوطه اماکن مقدسه اسلامی خاک کنند، انتقاد کرده‌است.

این نخستین بار است که یونسکو نه تنها در یک قطعنامه خود الاقصی را به عنوان معبدی تنها برای مسلمانان توصیف می‌کند، بلکه می‌گوید یهودیان حق مذهبی نیز بر محوطه «تپه معبد مقدس» و «دیوار ندبه» ندارند.

این قطعنامه تأکید دارد که الاقصی در محوطه اشغالی واقع شده و تلاش‌های یهودیان برای حفاری در این مناطق و «تغییر بقایای اسلامی و دوران بیزانس» محکوم است.

قطعنامه یونسکو در زمانی صادر شده‌است که از شش ماه پیش خشونت‌های شدید، دوباره فضای زندگی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را در برگرفته است؛ این خشونت‌ها بر سر حضور شماری از یهودیان افراطی در الاقصی آغاز شده بود.

فلسطینی‌ها در روزهای گذشته نسبت به حضور دوباره یهودیان در الاقصی در عید پسح یهودی هشدار داده و گفته‌اند این امر می‌تواند آتش ناآرامی‌ها را شعله‌ورتر کند.

عید پسح یهودیان از جمعه سوم اردیبهشت آغاز می‌شود.

XS
SM
MD
LG