لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

نظرسنجی در اسرائیل: وضع فعلی بدتر از دوران انتفاضه است


جسد یکی از حمله‌کنندگان با چاقو در بیت‌المقدس
جسد یکی از حمله‌کنندگان با چاقو در بیت‌المقدس

با گذشت شش ماه از خشونت‌های خیابانی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۱ درصد اسرائیلی‌ها این وضعیت را «بدتر از دوران انتفاضه دوم» می‌دانند و ۵۳ درصد می‌گویند حس امنیت شخصی‌شان از بین رفته‌است.

با وجودی که رهبران اسرائیل رسماً این دوره را «انتفاضه» نمی‌دانند، اما اکثریت اسرائیلی‌ها گفته‌اند شرایط ایجاد شده «انتفاضه‌ای بدتر از دو انتفاضه پیشین است».

به گزارش وای.نت، اکثریت اسرائیلی‌ها از اینکه خود و خانواده‌شان مورد حمله خیابانی فلسطینی‌ها از جمله با چاقو قرار گیرند، بسیار نگران‌تر از دوران «انتفاضه دوم» هستند.

«انتفاضه دوم» یا «انتفاضه الاقصی» مربوط به سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی بود، که در آن دوره ده‌ها بمب‌گذاری انتحاری در اماکن عمومی، از جمله رستوران‌ها و اتوبوس‌ها در برخی از شهرها، بویژه بیت‌المقدس انجام می‌شد.

با وجود آنکه در پنج سال «انتفاضه دوم» یک هزار اسرائیلی و سه هزار فلسطینی کشته شدند، اما چون خطر هدف قرار گرفتن در دوره جدید بحران، بیشتر از انفجارهای سنگین است، اسرائیلی‌ها را نگران‌تر از گذشته کرده‌است.

براساس نظرسنجی جدید که جمعه سیزدهم فروردین منتشر شد، ۵۶ درصد اسرائیلی‌ها از بیم هدف قرار گرفتن، از سوار شدن به وسایط نقلیه عمومی و رفتن به اماکن عمومی خودداری می‌کنند.

روزنامه هاآرتص نیز یکشنبه پانزدهم فروردین نوشته‌است که با گذشت شش ماه از دور جدید بحران، هرچند در هفته‌های اخیر ظاهراً تا حدی از موارد حملات خیابانی و چاقوزنی‌ها کم شده، اما نگرانی از تداوم این وضعیت و حتی وخیم‌تر شدن آن، به صورت بسیار جدی وجود دارد.

دور جدید بحران شش ماه پیش، از شب عید سال عبری آغاز شد که گروهی از افراطیون یهودی برای بازدید از «تپه معبد مقدس یهود» وارد محوطه مسجدالاقصی در شرق بیت‌المقدس شده و با خشم شدید فلسطینی‌ها روبرو گردیدند.

مشخصه بحران شش ماه اخیر، حمله با چاقو به رهگذران در هر مکانی و غافلگیر کردن آنان است؛ از کودکان ۱۳ ساله تا سالمندان هشتاد ساله در این بحران مورد حمله چاقوزنی قرار گرفته و اکثراً زخمی شده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی شمار کشته‌های خود را ۳۴ تن اعلام می‌کنند؛ خبرگزاری فرانسه تعداد کشته‌های اسرائیلی را ۲۹ تن می‌داند؛ بقیه کشته‌ها خارجی‌ها، از جمله دو گردشگر آمریکایی بوده‌اند.

در شهر الخلیل بیشترین موارد حملات چاقوزنی از سوی دختران و پسران فلسطینی علیه نظامیان اسرائیلی صورت گرفته‌است. بیش از ۵۰ فلسطینی تنها در الخلیل در حال چاقوزنی کشته شده‌اند.

۱۳۰ تن از ۲۰۶ فلسطینی کشته شده در بحران اخیر را کسانی تشکیل می‌دهند که یا در حال چاقوزدن یا لحظاتی پس از آن، هدف تیراندازی قرار گرفتند؛ هفتاد فلسطینی نیز در تظاهرات کشته شده‌اند.

زیرگرفتن اسرائیلی‌ها با خودرو در خیابان‌ها و جاده‌ها نیز یکی دیگر از اقدامات فلسطینی‌هایی است که می‌دانند در واکنش فوری افراد مسلح اسرائیلی کشته می‌شوند؛ در شش ماه گذشته ۴۲ مورد حمله از این دست رخ داده‌است.

سالمندترین فلسطینی که به ظن تلاش برای زیرگرفتن نظامیان در الخلیل کشته شد، یک مادربزرگ ۷۶ ساله و همسر سابق یکی از کشته‌های ۲۵ سال پیش حماس بود؛ خانواده این بانوی فلسطینی گفتند، جاده بر اثر بارندگی لغزنده بوده و او قصد زیرگرفتن کسی را نداشته است؛ اما واکنش نظامیان و سایر افراد مسلح اسرائیلی به هر کسی که به او مظنون شوند، بسیار سریع است و فرصتی برای تأمل بروی واقعیات رخ داده نمی‌گذارد.

قریب به اتفاق حمله‌کنندگان فلسطینی را در «انتفاضه سکاکین» (خیزش چاقوها) نوجوانان کم سن و سال تشکیل می‌دهند؛ از ۱۳ ساله‌ها تا ۱۹ ساله‌ها، هرچند که گاهی رده‌های سنی بالاتر و نیز چند افسر تشکیلات فلسطینی نیز در بین حمله‌کنندگان بوده‌اند.

به گزارش وای.نت، در این دوره ۲۱۱ مورد چاقوزنی با انگیزه ملی‌گرایانه از سوی فلسطینی‌ها رخ داده‌است.

ده روز پیش دو فلسطینی با یکدیگر با چاقو به یک سرباز اسرائیلی در الخلیل حمله کردند و این سرباز را زخمی کردند؛ یکی از فلسطینی‌ها در جا کشته و دیگری زخمی شد. شش دقیقه بعد که خطر او برطرف شده بود، سربازی به ناگهان سر رسیده و با شلیک گلوله در برابر چشم ده‌ها سرباز و فرمانده دیگر در محل، این زخمی را کشت.

بحران اخیر، زندگی دو طرف اسرائیلی و فلسطینی را شدیداً تحت تأثیر قرار داده و از جمله اسرائیلی‌ها در شهرهایی مانند اورشلیم، کمتر به اماکن عمومی می‌روند.

دولت راستگرای اسرائیل که از سال‌ها پیش مذاکرات سیاسی با فلسطینی‌ها را متوقف کرده، رسانه‌های فلسطینی و مقامات حکومت خودگردان را به تشویق این خشونت‌ها متهم می‌کند.

اما محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی در روزهای گذشته در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت، نیروهای امنیتی فلسطینی هر روز کیف دانش‌آموزان فلسطینی را بازرسی می‌کنند تا سلاح سرد احتمالی با خود نداشته باشند.

آقای عباس در این مصاحبه که پنجشنبه دوازدهم فروردین پخش شد، گفت، در بازرسی از یک مدرسه، «هفتاد چاقو» از دانش‌آموزان فلسطینی بدست آمد.

محمود عباس تأکید کرد که برای خلاصی از این بن‌بست باید کوشش‌ها در راه صلح را از سرگرفت اما «دولت اسرائیل در صلح جدی نیست.»

به گفته رهبر تشکیلات خودگردان، بنیامین نتانیاهو حاضر به ملاقات نیست و «عادت دیرینه متهم کردن فلسطینی‌ها را رها نمی‌کند.»

آقای نتانیاهو مدعی است، حاضر به ملاقات در هر زمان و هر مکانی است.

XS
SM
MD
LG