لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

نتانیاهو: موضع اوباما در قبال ایران مرا دلگرم نکرد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل (چپ) و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل (چپ) و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته‌است، سخنانی که در سفر هفته گذشته به آمریکا از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در مورد «خطرات ناشی از برنامه هسته‌ای ایران» شنیده‌است، وی را «دلگرم نکرده‌است».

نتانیاهو چهارشنبه گذشته در نهمین دیدار خود با باراک اوباما در پنج سال اخیر، طی گفت‌وگویی یک ساعت و نیمه، در کنار مسائل مرتبط با همکاری‌های دو جانبه اسرائیل و آمریکا و وضعیت منطقه خاورمیانه از جمله گروه «حکومت اسلامی»، دیدگاه دولت اسرائیل در باره برنامه اتمی ایران را تکرار کرده بود.

در پاسخ به پرسش مجری تلویزیون اسرائیل که آیا مذاکرات او با اوباما در خصوص ایران «تشویق‌کننده بوده است؟»، نتانیاهو گفت، «نمی‌توانم بگویم که چنین بود».

در همین حال، نتانیاهو مذاکرات خود با رئیس جمهوری آمریکا را «بسیار خوب» نامید و گفت فرصت تشریح نگرانی‌های عمیق اسرائیل را داشته‌است.

نخست وزیر اسرائیل در دیدار با اوباما و نیز در سخنرانی‌اش در سازمان ملل گفته بود که سامانه تحریم‌ها علیه ایران نباید سست شود؛ وی در سخنان تندی مدعی شد که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در روزهای اخیر در سخنرانی در سازمان ملل «اشک تمساح» ریخت تا موجب لغو تحریم‌ها علیه ایران شود.

به ادعای نتانیاهو، «آیت‌الله‌ها با رسیدن به هدف خود که دستیابی به حد نهایی در برنامه اتمی است، لبخندهای فریبنده را کنار خواهند گذاشت تا جهان را وادار به تمکین از خواسته خود کنند».

نتانیاهو همچنین گفته بود که نسبت به ماحصل مذاکرات هسته‌ای کنونی میان ایران و قدرت‌ها نیز «نگران» است.

نتانیاهو دوشنبه گذشته نیز در نطق تندی علیه «دولت اسلامی ایران» در شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود «خطرات برنامه اتمی ایران بزرگ‌تر از داعش است».

آقای نتانیاهو در تمامی حضورهای خود در رسانه‌های عمده آمریکا در روزهای اخیر نیز پیوسته تکرار کرده بود «اگر ائتلاف نظامی تشکیل شده به رهبری آمریکا در برابر «داعش» پیروز شود ولی ایران این فرصت را بیابد که به جنگ‌افزار هسته‌ای برسد، مانند آن است که دنیا تنها در یک مرحله از عملیات در برابر افراطیون اسلامی پیروز شود اما کل جنگ را ببازد».

نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه‌ای که شامگاه شنبه دوازدهم مهر از شبکه ده تلویزیون اسرائیل پخش شد، گفت «در حالی که ما و آمریکا بر سر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای اتفاق نظر داریم، در خصوص میزان محدودیت‌هایی که باید درمورد برنامه اتمی ایران قائل شد، دچار اختلاف نظر هستیم».

نتانیاهو در این مصاحبه افزود «من تاکید دارم که تنها گفتن اینکه ایران نباید هسته‌ای شود، کافی نیست».

نخست‌وزیر اسرائیل گفت، از عملی شدن سناریویی نگران است که ایران یکباره همه ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بیرون کند و تمامی سانتریفیوژها را به کار گیرد تا آنقدر اورانیوم غنی کند که بمب اتمی‌اش را بسازد... این چیزی است که باید جلوی آن گرفته شود».

دور هفتم از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ در نیویورک حدود دو هفته پیش بدون دستیابی به پیشرفتی خاتمه یافت اما قرار است این مذاکرات در روزهای آینده در یک شهر اروپایی دنبال شود.

در حالی که نتانیاهو گفته‌است، «نبود توافق جامع هسته‌ای میان ایران و قدرت‌ها بهتر از یک توافق بد است»، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، تاکید کرده‌است که «دستیابی به هر توافقی بهتر از نبود توافق است».

نتانیاهو انتقاد شدید آمریکا و اروپا از خانه‌سازی‌های جدید را نیز رد کرد.

سفر نتانیاهو به آمریکا غیر از «دلسردی» او از موضع‌گیری اوباما در مورد ایران، در حالی پایان یافته‌است که انتقادهای شدیدی از سوی آمریکا و نیز اتحادیه اروپا از برنامه‌های خانه‌سازی دولت اسرائیل مطرح شده‌است.

هنوز ساعاتی از دیدار نتانیاهو با اوباما در کاخ سفید سپری نشده بود که در پی انتشار گزارش‌هایی از سوی سازمان چپگرای اسرائیلی «صلح اکنون» در خصوص قصد دولت نتانیاهو برای ساخت ۲۶۱۰ خانه جدید در شرق بیت المقدس، ابتدا دولت آمریکا بیشترین انتقادها را از اسرائیل مطرح کرد و سپس اتحادیه اروپا با نکوهش قاطع این اقدام اسرائیل، احتمال تحریم این کشور را نیز پیش کشید.

رسانه‌های اسرائیل یادآور شدند که جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید و جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، تنها دو ساعت پس از دیدار باراک اوباما با بنیامین نتانیاهو بیانیه‌هایی را خواندند که در آن آمده‌است، خانه‌سازی‌های اسرائیل به روی اراضی اشغالی فلسطینی، «نزدیک‌ترین دوستان اسرائیل را نیز از این کشور دور کرده و فضا را مسموم می‌کند».

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که این اقدامات اسرائیل می‌تواند تصمیماتی مانند برقراری تحریم علیه این کشور را در پی آورد.

اما نتانیاهو در بازگشت به اسرائیل گفت، این انتقادها را «غیرقابل قبول» می‌داند چرا که نمی‌توان «یهودیان اسرائیلی را از سکونت در هر نقطه‌ای از پایتخت خود محروم کرد».

اشاره او به شهر بیت‌المقدس است که آقای نتانیاهو از آن به عنوان پایتخت اسرائیل یاد می‌کند اما فلسطینی‌ها و جامعه بین‌الملل این امر را قبول ندارند.

XS
SM
MD
LG