لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۱

نتانیاهو به اوباما: توافق هسته‌ای نباید ایران را تبدیل به قدرت اتمی کند


باراک اوباما (راست) همراه با بنیامین نتانیاهو در کاخ سفید
باراک اوباما (راست) همراه با بنیامین نتانیاهو در کاخ سفید

نخست وزیر اسرائیل که در آمریکا به سر می‌برد روز چهارشنبه ۹ مهر در دیدار با رییس جمهوری آمریکا گفت توافق نهایی هسته‌ای نباید به ایران اجازه دهد که در آستانه تبدیل شدن به یک «قدرت هسته‌ای» قرار گیرد.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل، تلفات غیرنظامیان در جریان جنگ غزه و برنامه اتمی ایران از محورهای اصلی مذاکرات باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو بوده است.

آقای نتانیاهو گفت: جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای هدفی مهم است که او و اوباما در این زمینه اشتراک نظر دارند.

با این حال وی از رییس جمهوری آمریکا خواست که از «جایگاه رهبری» خود در مذاکرات هسته‌ای استفاده کرده و مانع حتی رسیدن ایران به ظرفیت توسعه چنین سلاحی شود.

نخست وزیر اسرائیل روز هفتم مهر هم در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را خطری بزرگ‌تر از گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) توصیف کرده و گفته بود: «اگر ایران به سلاح اتمی دسترسی یابد، بزرگ‌ترین تهدید جهانی خواهد بود و این چالش، خطرناک‌تر از چند فرد مسلح (نیروهای داعش) بر روی وانت بار‌ها است».

وی افزوده بود: «گول دلبری‌های ایران را نخورید؛ همه فریبکاری آن‌ها این است که تحریم‌ها را علیه ایران هر چه زود‌تر لغو کنند اما هدفشان این است که هرچه زود‌تر به بمب اتمی برسند تا جایگاه ایران را به عنوان یک قدرت نظامی افراطی تثبیت کند».

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که باراک اوباما در این دیدار به آقای نتانیاهو هشدار داد که «وضعیت موقت» بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بایستی تغییر کند تا از تکرار جنگ امسال میان حماس و اسرائیل در غزه جلوگیری شود.

باراک اوباما اظهار داشت: «ما ناچاریم راه‌هایی برای تغییر وضعیت موقت پیدا کنیم به گونه‌ای که شهروندان اسرائیلی نیز احساس امنیت کنند... اما همچنین نمی‌خواهیم که تراژدی کشته شدن کودکان فلسطینی تکرار شود».

این نخستین دیدار نخست وزیر اسرائیل و رییس جمهوری آمریکا پس از جنگ ۵۰ روزه غزه میان اسرائیل و شبه نظامیان حماس و جهاد اسلامی در ماه‌های ژوئیه و اوت بود.

در جریان این جنگ ۲۱۰۰ فلسطینی که عمدتا غیرنظامیان بودند و ۷۰ اسرائیلی جان خود را از دست دادند. میزان بالای تلفات غیرنظامیان بویژه کودکان، خشم مقام‌های آمریکایی را برانگیخت.

نتانیاهو در این دیدار تاکید کرد که «چالش‌های فراوانی» پیش روی آمریکا و اسرائیل در منطقه قرار دارد.

وی افزود: دو کشور برای یافتن راه حلی به منظور استقرار یک دولت فلسطینی باید «به خارج از منطقه بنگرند»، از جمله اینکه کشورهای عربی را درگیر این مسئله کنند.

XS
SM
MD
LG