لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

آسوشیتدپرس: واشینگتن طرحی برای کمک جدید نظامی به اسرائیل ندارد


در حالی که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، روز یک‌شنبه ۲۸ تیر برای دیدار با مقامات اسرائیلی راهی تل‌آویو می‌شود، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که واشینگتن طرحی برای تحویل جنگ‌افزار جدید به اسرائیل ندارد.

ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، روز جمعه گفت، کشورش از آمریکا دریافت یک و نیم میلیارد دلار دیگر جنگ‌افزار را بخاطر «افزایش خطرات امنیتی برای اسرائیل از ناحیه توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی» درخواست خواهد کرد.

مقام‌های آمریکایی که نامشان ذکر نشده اما، روز یک‌شنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که آمریکا طرحی برای ارائه تسلیحات تازه به اسرائیل به منظور «جبران» توافق هسته‌ای که با ایران حاصل شده ندارد.

این در حالی است که در خرداد ماه گذشته گزارش‌هایی از افزایش کمک‌های دفاعی سالانه آمریکا به اسرائیل، در پی نزدیک شدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران، منتشر شده بود.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در روزی که توافق هسته‌ای با ایران به‌دست آمد با انتشار بیانیه‌ای گفته‌بود که ایالات متحده «آماده است و وضعیتی به خود گرفته‌است تا امنیت اسرائیل را بهبود ببخشد»؛ وی اما جزئیاتی در مورد این آمادگی ارائه نکرد.

وزیر دفاع آمریکا از شامگاه یکشنبه ۲۸ تیر دیدارهای خود را با نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل آغاز خواهد کرد.

باراک اوباما گفته بود، وزیر دفاع دولت خود را برای کاستن از نگرانی اسرائیل و عربستان سعودی از توافق اتمی اخیر میان ایران و قدرت‌ها، راهی خاورمیانه می‌کند.

آقای اشتون کارتر در این سفر منطقه‌ای، پس از اسرائیل به عربستان نیز که در کنار اسرائیل به یکی دیگر از رقیبان منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در عرصه اتمی و سیاست‌های خاورمیانه‌ای ایران مبدل شده است، می‌رود.

سعودی‌ها در حالی که نگرانی‌های مشترکی با اسرائیل از بابت ایران دارند، اما ظاهراً از توافق اتمی حمایت کرده‌اند.

در همین حال، ملک سلمان هفته گذشته در تماس تلفنی که باراک اوباما با او انجام داد و نیز عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در دیدار با جان کری در واشینگتن، گفته‌اند که ایران باید از پول‌های آزاد شده در راه درست استفاده کند نه «حمایت از شرارت در خاورمیانه».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، اشتون کارتر در این سفر منطقه‌ای، به اردن نیز خواهد رفت تا با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در خصوص مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» گفت‌وگو کند.

XS
SM
MD
LG