لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

درگیری شدید جبهه النصره با ارتش آزاد سوریه


در حالی که آتش‌بس متزلزل در بخش‌هایی از سوریه وارد سومین هفته شده، و در آستانه دور تازه مذاکرات صلح سوریه، جبهه النصره، با تسلط بر شماری از قرارگاه‌های ارتش آزاد، مدعی توقیف جنگ‌افزار غربی این ارتش شده‌است.

جبهه النصره، شاخه سوریه‌ای القاعده، بامداد یکشنبه ۲۳ اسفند توانسته‌است مقرهای تحت کنترل ارتش آزاد سوریه را در بخش‌هایی از استان اِدلِب به کنترل خود درآورد.

به گزارش رویترز، رامی عبدالرحمان مسئول دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، می‌گوید نیروهای جبهه النصره شماری از افراد ارتش آزاد را نیز به اسارت گرفته‌اند.

ارتش آزاد یکی از جناح‌های مهم معارضین میانه‌روی سوری به حساب می‌آید که مورد حمایت غرب است.

اسیران ارتش آزاد، اعضای لشکر ۱۳ این نیرو بوده‌اند، که همراه با آنها، مقادیری موشک‌های ضد تانک نیز که از غرب گرفته بودند، بدست جبهه النصره افتاده‌است.

لشکر ۱۳ ارتش آزاد زیر فرماندهی احمد السود، در حساب توئیتری این نیرو از دست دادن بخشی از ساز و برگ نظامی خود را تأیید کرده اما توضیح بیشتری نداده‌است.

اما در خبرهای انتشار یافته دیگر آمده‌است که جبهه النصره و گروه «جند الاقصی» بیشتر قرارگاه‌های لشکر ۱۳ و زرادخانه آن در اطراف «معرةالنعمان» را به کنترل خود درآوردند.

جبهه النصره ارتش آزاد را به «حمله غافلگیرانه» به قرارگاه‌های النصره در شهرک «معرةالنعمان» در استان ادلب در شمال غرب سوریه متهم، و تأیید کرده که شماری از نیروهای النصره نیز به اسارت ارتش آزاد درآمده‌اند.

روز جمعه به مناسبت یادبود نخستین کشته‌های ادلب در آغاز شورش‌های سوریه، تظاهراتی در مرکز این استان برگزار شده بود.

نبردهای تازه ادلب در حالی است که بر اساس تفاهمی که ماه گذشته با میانجی‌گری آمریکا و روسیه و ضمن موافقت بشار اسد و هیئت معارضین میانه‌روی سوری بدست آمد، از ۱۳ روز پیش آتش‌بسی در بخش‌هایی از این کشور برقرار شده که کماکان تداوم یافته‌است.

در همین حال، آتش‌بس شامل جبهه النصره، «حکومت اسلامی» یا داعش و دیگر گروه‌هایی که از نظر سازمان ملل نیز تروریستی هستند، نمی‌شود.

جنگ‌های ادلب با دست برتر جبهه النصره در آن، در حالی صورت گرفته که قرار است دوشنبه ۲۴ اسفند دور جدید مذاکرات صلح سوریه در ژنو سوئیس از سر گرفته شود.

حکومت بشار اسد و هیئت معارضین میانه‌روی سوری که مقر آن در ریاض عربستان سعودی است، با دور جدید گفت‌وگوها موافقت کرده‌اند.

۲۱ اسفند پایان پنجمین سال آغاز شورش‌های سوریه بود که به جنگی خونین و به‌شدت پرتلفات با ویرانی‌های عظیم و جا‌به‌جایی میلیون‌ها تن از مردم سوریه و بحران آوارگان سوری در اروپا انجامید.

آقای استفان دی‌میستورا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه که از اسلاف خود برای برقراری صلح در سوریه مصمم‌تر بنظر می‌رسد، تأکید کرده‌است که در شش ماه آینده باید قانون اساسی جدید سوریه برقرار، و انتخابات مجدد پارلمانی و ریاست جمهوری تا یک سال و نیم دیگر در این کشور برگزار شود.

ولید المعلم وزیر خارجه سوریه شنبه ۲۲ اسفند بشار اسد را «خط قرمز» حاکمیت دمشق در مذاکرات توصیف کرد در حالی که در همین روز، گروه معارضین با عنوان «کمیته عالی مذاکرات» تأکید کرد که اسد جایی در آینده سیاسی سوریه ندارد و «باید برود؛ زنده یا مرده».

اما روسیه از معارضین خواسته‌است از مطالبه کناره‌گیری اسد دست بکشند.

در همین حال، هیئت نمایندگی حکومت سوریه به ریاست بشار الجعفری سفیر سوریه در سازمان ملل متحد، و همزمان هیئت نمایندگان «کمیته عالی مذاکرات» یکشنبه ۲۳ اسفند به ژنو رسیدند.

آقای دی‌میستورا یکشنبه تأکید کرد که فرمولی نیز برای مشارکت دادن کردهای سوریه که «نقش مهمی دارند» در مذاکرات صلح در دست دارد اما ترکیه همچنان با هرگونه دخیل کردن کردهای سوریه بشدت مخالف است.

سوریه اعلام کرده که همزمان با حضور در دور جدید گفت‌وگوهای صلح، فیصل المقداد معاون وزیر خارجه خود را نیز برای گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران راهی تهران می‌کند.

ایران یکی از مهم‌ترین حامیان حکومت سوریه در ۳۷ سال گذشته بوده‌است.

XS
SM
MD
LG