لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۶

اوباما به ایران: فرصت تاریخی برای توافق هسته‌ای را از دست ندهید

شصت‌ونهمین مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه نشست خود را آغاز کرد. باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، از لحظاتی پیش سخنان خود را آغاز کرد و خطاب به مردم و رهبران ایران گفت که فرصت تاریخی برای توافق هسته‌ای را از دست ندهید.

۱۷:۰۰ ۲.۷.۱۳۹۳

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به عنوان سخنران اول در مجمع عمومی سازمان ملل در سخنرانی افتتاحیه خود گفت که حقوق بشر در سراسر جهان «مورد حمله» قرار گرفته‌است.

در این جلسه ۱۹۳ کشور شرکت دارند و تعداد سران و مقاماتی که در آن شرکت کرده‌اند بیش از ۱۴۰ نفر است.

۱۷:۰۷ ۲.۷.۱۳۹۳

بان گی‌مون خطاب به نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده گفت: «از بمب‌های بشکه‌ای گرفته تا سربریدن‌ها، از گرسنگی دادن عمدی به شهروندان گرفته تا حمله به بیمارستان‌ها، پناهگاه‌های سازمان ملل و کاروان‌های کمکی، حقوق بشر و حاکمیت قانون مورد حمله قرار گرفته است.»

آقای بان افزود: «امسال، افق امید به تاریکی گراییده. انگار که جهان به هم ریخته است و بحران روی بحران آمده و بیماری‌ها گسترش پیدا می‌کنند.»

او در ادامه گفت که تعداد افرادی که سازمان ملل هم‌اینک می‌کوشد به آنها کمک‌های انساندوستانه برساند رکورد تاریخی زده است.

۱۷:۱۰ ۲.۷.۱۳۹۳

هم‌اینک دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل، در حال سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

۱۷:۲۸ ۲.۷.۱۳۹۳

باراک اوباما با کاروان همراه وارد ساختمان مجمع سازمان ملل شد. جان کری، وزیر خارجه، و میشل اوباما، بانوی اول آمریکا، او را همراهی می‌کنند.

۱۷:۳۹ ۲.۷.۱۳۹۳

شبکه خبری سی‌ان‌ان از قول یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید آقای اوباما قرار است در سخنرانی خود از اقدام کشورش در بمباران مواضع «حکومت اسلامی» (داعش سابق) در سوریه که بدون تایید شورای امنیت سازمان ملل یا دولت سوریه صورت گرفته است، دفاع کند.

۱۷:۴۵ ۲.۷.۱۳۹۳

باراک اوباما سخنرانی خود را آغاز کرد.

او گفت: در سراسر جهان نشانه‌هایی از پیشرفت دیده می‌شود. تعداد اعضای سازمان ملل افزایش یافته و میزان فقر کمتر شده است.

۱۷:۴۶ ۲.۷.۱۳۹۳

آقای اوباما از پیشرفت‌های بشر در زمینه فناوری‌ها و مبارزه با بیماری‌ها گفت. به گفته او تعداد مردمی که در کشورهای دموکراتیک زندگی می‌کنند افزایش یافته است.

او افزود که اما، ناراحتی گسترده‌ای هم در جهان دیده می‌شود.

۱۷:۴۷ ۲.۷.۱۳۹۳

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه به بیماری ابولا در آفریقا اشاره کرد. او سپس از سیاست خارجی روسیه انتقاد کرد. اوباما گفت که کشورهای دنیا مشترکاً در رسیدگی به معضلات جهانی موفق نبوده‌اند.

۱۷:۴۸ ۲.۷.۱۳۹۳

به گفته آقای اوباما کشورهای عضو سازمان ملل دو گزینه پیش رو دارند. یا در برابر معضلات پیش‌آمده ضعیف عمل کرده و رو به قهقرا بروند یا این‌که تلاش بیشتری کنند. او گفت که آمریکا گزینه امید را انتخاب کرده‌است.

۱۷:۵۰ ۲.۷.۱۳۹۳

اوباما در ادامه خواستار نابودی «سرطان خشونت‌طلبی» شد. او به دو جنگ جهانی که بشر پشت سر گذاشته اشاره کرد. به گفته او اقدامات جدید روسیه نظم جهانی که پس از جنگ سرد برقرار شده را با چالش روبه‌رو کرده است.

او قول داد که آمریکا به اوکراین کمک خواهد کرد. او گفت که آمریکا فشارها را بر روسیه ادامه خواهد داد. به گفته آقای اوباما، راه دیگری هم می‌شود پیش گرفت، راه دیپلماسی. او گفت اگر روسیه این راه را در پیش بگیرد آمریکا هم تحریم‌ها را کنار خواهد گذاشت.

او گفت یا کشورها در عصر جدید راه چاره‌یابی مشترک و همکاری را برخواهند گزید یا این‌که مانند گذشته‌ها تنها به خشونت روی خواهند آورد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG