لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

فلسطینی‌ها: آمریکا تهدید به وتوی قطعنامه پایان اشغالگری کرده است


صائب عریقات، مقام ارشد تشکیلات خودگردان
صائب عریقات، مقام ارشد تشکیلات خودگردان

در حالی که چهارشنبه ۲۶ آذر روزی مهم برای فلسطینی‌ها در ارائه درخواست تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل برای «پایان اشغالگری اسرائیل تا پاییز ۲۰۱۶» است، فلسطینی‌ها می‌گویند که وزیر خارجه آمریکا تهدید کرده‌است که ممکن است با کاربرد «حق وتو» مانع از تصویب چنین قطعنامه‌ای شود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، سه شنبه ۲۵ آذر در پایان دیدار با صائب عریقات، مقام ارشد تشکیلات خودگردان گفت آمریکا تنها در صورتی که فلسطینی‌ها از «گام‌های یکجانبه» دوری کنند، از قطعنامه مورد نظر آنها حمایت خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در حالی که آقای کری گفت که آمریکا هنوز تصمیم نهایی را در این باره نگرفته‌است، ریاض منصور، وزیر خارجه فلسطینی به طور روشن‌تری گفت، جان کری در دیدار سه‌شنبه در لندن با عریقات، تهدید کرده‌است که آمریکا با استفاده از «حق وتو» مانع از تصویب قطعنامه «پایان اشغالگری» در اراضی فلسطینی خواهد شد.

ریاض منصور افزود که ملاقات سه‌شنبه در لندن برای فلسطینی‌ها «خوب نبوده‌است».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، دوشنبه ۲۴ آذر در دیدار با جان کری در رم از آمریکا خواسته بود از تصویب قطعنامه «ضد اسرائیلی» در شورای امنیت جلوگیری کند.

صائب عریقات که سه‌شنبه همراه با نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب در لندن با کری دیدار کرد، با وزیران خارجه کشورهای مهم اروپایی و از جمله فرانسه و بریتانیا نیز برای جلب حمایت آنها از پیش‌نویس مورد نظر فلسطینی‌ها گفت‌وگو کرده بود.

کادر رهبری فلسطینی اوایل این هفته تصمیم گرفت، درخواست خود را برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه «پایان اشغالگری» به شورای امنیت ارائه کند.

اردن که به تازگی به عضویت غیردائم شورای امنیت درآمده‌است، ابراز آمادگی کرده بود به نمایندگی از سوی فلسطینی‌ها پیش‌نویس قطعنامه را برای رأی‌گیری در دستور کار شورای امنیت قرار دهد.

پیش‌نویس این قطعنامه خواهان تعیین جدول زمانی دوساله برای خروج اسرائیل از کرانه باختری بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ (مرزهای پیش از جنگ شش روزه ۴۷ سال پیش میان اسرائیل و کشورهای عربی) شده‌است.

نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اسرائیل در روزهای اخیر گفته بودند، اسرائیل هرگز به چنین «دیکته‌هایی» تن در نخواهد داد و این گونه قطعنامه‌های یکجانبه را نخواهد پذیرفت.

فلسطینی‌ها می‌گویند مذاکرات سیاسی با اسرائیل در بیست و یک سال اخیر (از پس از اعلام موجودیت حکومت خودگردان فلسطینی در توافق صلح سال ۱۹۹۳) ناکام مانده و آنها برای استقلال کشور فلسطین به شورای امنیت متوسل شده‌اند.

اما فلسطینی‌ها در قبولاندن خواسته خود به شورای امنیت مشکلات جدی دارند؛ حتی اگر آمریکا با قطعنامه مورد نظر فلسطینی‌ها مخالفت نکند، تصویب آن به حمایت ۹ عضو از میان ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت نیاز دارد اما فلسطینی‌ها هنوز حمایت این تعداد از اعضاء را بدست نیاورده‌اند.

صائب عریقات سه‌شنبه شب در لندن گفت، اگر آمریکا با کاربرد «وتو» مانع از تصویب قطعنامه شورای امنیت شود، فلسطینی‌ها به نهادهای بین‌المللی و از جمله دیوان بین‌المللی کیفری لاهه خواهند پیوست (تا از طریق این نهادها موجب استقلال کشور فلسطین شوند).

فرانسه در روزهای اخیر تلاش کرده بود طرحی را که با حمایت اروپا تنظیم کرده‌است به جای طرح مورد نظر فلسطینی‌ها به آنان بقبولاند؛ در این راستا رشته‌گفت‌وگوهایی در روزهای اخیر از سوی لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، با هیات فلسطینی و اتحادیه عرب و نیز با وزیران خارجه آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی انجام شده بود.

اما نخست‌وزیر اسرائیل از رئیس جمهوری فرانسه نیز خواسته بود از ارائه طرح فرانسوی-اروپایی صرف‌نظر شود زیرا به گفته نتانیاهو «عواقب خوبی نخواهد داشت».

مسئله فلسطین در پارلمان اروپا

چهارشنبه ۲۶ آذر روزی مهم برای فلسطینی‌ها در پارلمان اروپا نیز به شمار می‌آید زیرا این پارلمان قرار است در زمینه اتخاذ تصمیمی واحد در به رسمیت شناختن کشور فلسطین تصمیم بگیرد.

به تازگی پارلمان‌های شماری از کشورهای اروپایی استقلال کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند اما این شناسایی در تغییر سیاست دولت این کشورها الزام‌آور نبوده‌است.

در این میان، دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا نیز چهارشنبه ۲۶ آذر نام حماس را از فهرست سازمان‌های تروریستی خود پاک کرد.

این دادگاه استدلال کرد که قرار گرفتن حماس در فهرست تروریستی با ملاک و معیارهای اتحادیه انطباق نداشته‌است.

در همین حال، نظر این دادگاه برای دولت‌های عضو اتحادیه اروپا الزام‌آور نیست.

اسرائیل بلافاصله از تصمیم این دادگاه در خارج کردن نام حماس از فهرست تروریستی شدیداً انتقاد کرد.

XS
SM
MD
LG