لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۸

انفجار در پاراچنار پاکستان ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت


محل انفجار بمب در بازار سبزی پاراچنار. ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷.
محل انفجار بمب در بازار سبزی پاراچنار. ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷.

انفجار بمبی روز شنبه در یک بازار پرازدحام در شهر پاراچنار در شمال غرب پاکستان دست‌کم ۲۱ کشته و ۵۰ زخمی برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس، این انفجار روز شنبه، دوم بهمن، در بازار عیدگاه، بازار سبزی پاراچنار، روی داده و افرادی یک بمب دست‌ساز را زیر یک گاری گوجه‌فرنگی کار گذاشته بودند.

بنا بر این گزارش، گروه طالبان پاکستان و شاخه‌ای از گروه فرقه‌گرای «لشکر جنگْوی» مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته‌اند.

محمد خراسانی، سخنگوی شاخه محسود پاکستان طالبان، گفت که این بمب‌گذاری به انتقام قتل عاصف چوتو، رهبر لشکر جنگوی، توسط پلیس در پنجاب پاکستان انجام شده‌ است.

لشکر جنگوی گروهی شبه‌نظامی و ممنوعه است که عمدتاً در سال‌های گذشته حملاتی را علیه اقلیت شیعه در پاکستان ترتیب داده‌ است. شاخه‌ای از این گروه موسوم به «العالمی» هم با طالبان و هم با داعش همکاری دارد.

علی بن سفیان، سخنگوی «العالمی»، روز شنبه به رویترز گفت که این گروه بمب‌گذاری در بازار پاراچنار را با طالبان پاکستان هماهنگ کرده و این اقدام با همکاری دو گروه انجام شده‌ است.

شهر پاراچنار که بمب‌گذاری روز شنبه در آن انجام شده مرکز فرمانداری کُرَّم در استان مرزی شمال غربی پاکستان است و نیمی از جمعیت آن شیعه و نیمی دیگر سنی هستند.

آذرماه سال گذشته نیز شهر پاراچنار شاهد انفجاری در یک بازار شلوغ بود که دست‌کم ۲۴ کشته و بیش از ۷۰ زخمی برجای گذاشت؛ لشکر جنگوی مسئولیت این انفجار را نیز بر عهده گرفت.

شبه‌نظامیان العالمی پیش از این هم از همکاری خود با شاخه حکومت اسلامی (داعش) در پاکستان خبر داده و یکی از نتیجه‌های آن را بمب‌گذاری آبان‌ماه امسال در یک خانقاه صوفیان در خُضدار واقع در ایالت بلوچستان پاکستان ذکر می‌کنند که جان ۵۲ تن را گرفت.

XS
SM
MD
LG