لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

فرانسه پیش‌نویس نهایی توافق جهانی تغییرات اقلیمی را ارائه کرد


نقشه‌ای از جهان در سالن‌های نشست اقلیمی پاریس
نقشه‌ای از جهان در سالن‌های نشست اقلیمی پاریس

شنبه ۲۱ آذر، فرانسه به عنوان میزبان نشست جهانی تغییرات اقلیمی، متنی را ارائه کرد که «پیش‌نویس نهایی» توافق جهانی در خصوص مهار تغییرات اقلیمی نامیده می‌شود.

این توافق در صورت اجرا، از شدت افزایش دمای جهان و بالا رفتن سطح دریاها خواهد کاست و انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط انسان را به حد و حدودی خواهد رساند که برای طبیعت قابل جذب باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در صورت تأیید «توافق پاریس»، کشورهای جهان متعهد می‌شوند تا افزایش دمای جهان تا سال ۲۱۰۰ میلادی را در حدی کمتر از دو درجه سانتی‌گراد نگه دارند و حتی بکوشند تا این افزایش از یک و نیم درجه سانتی‌گراد بیشتر نشود.

این، اقدامی است که بالاخص کشورهای فقیری که با مصائب تغییرات اقلیمی و به‌ویژه بالا رفتن سطح آب دریا روبه‌رو هستند در نشست پاریس خواستار آن شده‌اند.

گرین‌پیس و دیگر گروه‌های اصلی هوادار محیط زیست می‌گویند که توافق جهانی که پیش‌نویس آن در نشست سازمان ملل در پاریس آماده شده در صورت اجرا «ضربه بزرگی» به صنایع مربوط به انرژی فسیلی خواهد زد.

پس از چهار سال مذاکره بین‌المللی و دو هفته گفت‌وگوی فشرده، مقام‌های حدود ۲۰۰ کشور در نشست اقلیمی پاریس هم‌اینک در خصوص پیش‌نویس توافقی به نتیجه رسیده‌اند که «نقشه راه» آینده محیط زیست جهان به‌شمار می‌آید.

خوش‌آمدگویی رئیس‌جمهوری فرانسه به معصومه ابتکار در لحظه ورود او به نشست اقلیمی پاریس
خوش‌آمدگویی رئیس‌جمهوری فرانسه به معصومه ابتکار در لحظه ورود او به نشست اقلیمی پاریس

در این «نقشه راه» قرار است استفاده از سوخت‌های فسیلی که از زمان انقلاب صنعتی موتور پیشرفت اقتصاد جهانی به حساب می‌آمده به طرز چشمگیری کاهش داده شود.

متنی که قرار است در پاریس بر روی آن توافق حاصل شود پس از این نشست نیاز به حمایت و امضای وزیران ۱۹۵ کشور شرکت‌کننده در نشست دارد.

در صورت تأیید، این توافق از سال ۲۰۲۰ اجرایی می‌شود؛ این نخستین توافقی است که در آن از تمامی کشورهای جهان خواسته شده تا علیه تغییرات اقلیمی مبارزه کنند. پیش از این در گفت‌وگوهای سازمان ملل تنها از کشورهای ثروتمند چنین درخواستی انجام می‌شد.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران، می‌گوید به اجلاس جهانی اقلیمی پاریس اعلام کرده‌است که ایران، به طور غیرمشروط، طی پانزده سال آینده «چهار درصد» از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود خواهد کاست.

XS
SM
MD
LG