لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

سرویس نقشه گوگل دیدبان محیط زیست می‌شود


در حالیکه رهبران جهان در پاریس به امید توقف آسیب‌های تغییر آب و هوا گرد هم آمده‌اند، سرویس نقشه گوگل (گوگل مپس) امکان مشاهده گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر را فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویژگی «استریت ویوو» گوگل از امکان ساده مشاهده مناظر خارج از محیط کار یا سکونت به امکان استفاده جستجوگران برای کشف کوه‌ها، جنگل‌ها و اقیانوس‌ها ارتقا یافته است.
از جمله موارد استفاده می‌توان به تلاش محققان حفاظت از محیط زیست برای مطالعه درختان بلوط آبی اشاره کرد. شمار این درختان به علت تغییرات آب و هوایی در طول چندسال گذشته، به مراتب کمتر از پیش شده است.

برخی نقشه‌ها موجوداتی از قبیل خرس قطبی را نشان می‌دهد که در مناطق سردسیر کانادا شدیدا نیازمند شکل‌گیری یخ هستند اما به دلیل گرمای محیط این اتفاق رخ نمی‌دهد.


کارین تاکسن بتمان مدیر برنامه «گوگل ارث» می‌گوید: «از خرس‌های قطبی در مناظق شمالی کانادا گرفته تا جوامع ساکن در منطقه آمازون برزیل و درختان بلوط آبی در کالیفرنیای مرکزی، تاثیر تغییرات آب و هوایی بر گیاهان، حیوانات، و مردم سراسر زمین دیده می‌شود.»


وی می افزاید: «استریت ویوو پنجره‌ای رو به ‌زیست‌بوم در حال تغییر در جهان به روی ما باز می‌کند و یاد می‌دهد چگونه بعضی سازمان‌های غیر انتفاعی به کمک دیگر سازمان‌ها در تلاش برای سالم نگه داشتن سیاره‌مان هستند.»

دوربین ویژه استریت ویوو «ترکر» نام دارد. شرکت «پولار بیر اینترنشنال» این دوربین ۳۶۰ درجه را به کار گرفت تا خرس‌های قطبی در منطقه مانیتوبا را ردیابی کند در حالیکه یخ‌های منطقه که زندگی خرس‌ها به آن وابسته است در حال از بین رفتن هستند.

این شرکت تصاویر گرفته شده بوسیله استریت ویوو را در وب‌سایت خود قرار داد و برنامه‌ای برای دانش‌آموزان تدارک دید تا بیشتر درباره محیط زیست بدانند.

موسسه غیر انتفاعی برزیلی «اف‌ای اس» از ابزار «ترکر» برای گرفتن عکس از جنگل آمازون استفاده کرد و جوامع مهجور محلی را روی نقشه قرار داد.

«اف‌ای اس» تصاویری از سه گونه منابع طبیعی در آمازون تهیه کرد و از آنها در مورد حفاظت جنگل‌های گرمسیری و مدیریت پایدار زیست‌بوم استفاده کرده است.

هدف این برنامه نشان دادن چهره واقعی‌تری از تغییرات آب و هوا به مردم و ترغیب آنها به کشف مناطق دوردست از طریق مجازی و درک این حقیقت است که زیبایی‌های جهان در اثر تغییرات آب و هوا در خطر نابودی هستند.

تاکسن بتمان می‌گوید: «استریت ویوو در نشان دادن اثرات تغییر آب و هوا فوق‌العاده است. ما از این قابلیت برای اندازه‌گیری‌های اقلیمی استفاده می‌کنیم تا به دانشمندان، سیاستگذاران، صاحبان صنایع و شهروندان کمک کنیم تصمیمات بهتری بگیرند.»

آنالیزگرهای متان نیز در پروژه استریت ویوو تعبیه شده‌اند تا به شناسایی منابع این گاز کمک کنند. برنامه‌هایی نیز در جهت اندازه‌گیری آلاینده‌های مختلف زیست‌محیطی با همکاری شرکت تخصصی زیست‌محیطی «آکلیما» در قسمت‌های مختلف کالیفرنیا اجرایی شده است.

اگرچه تا پیش از این انتقادهایی به برنامه‌ها و پروژه‌های گوگل در خصوص نقض حریم خصوصی شهروندان وارد بود اما به‌نظر می‌رسد تکنولوژی‌های این شرکت بیش از پیش در راه بهبود شرایط تحقیقاتی در خصوص بررسی تغییرات آب و هوایی، فعال شده‌اند.

تاکسین بتمان می‌گوید: «ما خودرو‌های استریت ویوو را به حسگرهای زیست محیطی تبدیل می‌کنیم. این خودرو‌ها نخستین بار در مناطقی از کالیفرنیا به کار گرفته خواهند شد.»

XS
SM
MD
LG