لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۶

مرکز اداری داعش در رمادی به «محاصره کامل درآمد»


عملیات رمادی
عملیات رمادی

سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک بازپس‌گیری شهر رمادی عراق، روز یک‌شنبه ششم دی گفت که نیروهای عراقی مجتمع ساختمان‌های دولتی مرکز شهر رمادی را کاملاً در محاصره خود درآورده و در شرف ورود به این ساختمان‌ها هستند.

یحیی رسول در این خصوص به خبرگزاری رویترز گفت: «ما در حال پاک‌سازی ساختمان‌ها و خیابان‌های اطراف مجتمع دولتی از بمب هستیم و برای ورود به ساختمان‌ها آماده می‌شویم.»

در همین حال، صباح النعمانی، سخنگوی سازمان مبارزه با تروریسم عراق، به رویترز گفت که «به نظر می‌آید که داعشی‌ها از مجتمع گریخته باشند زیرا هیچ مقاومتی مشاهده نمی‌شود.»

وی افزود: «در ساختمان‌های این مجتمع تعداد زیادی جنازه داعشی‌ها دیده می‌شود که بر اثر حملات هوایی کشته شده‌اند.»

نیروهای عراقی در عملیات رمادی از پشتیبانی هوایی ائتلاف بین‌المللی، به رهبری ایالات متحده، برخوردارند.

خبرگزاری‌ها در روزهای اخیر از باقی ماندن حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نیروی داعشی در مرکز شهر رمادی خبر داده‌اند.

شهر رمادی مرکز استان عمدتاً سنی‌نشین انبار است که در نواحی حومه بغداد تا مرزهای سوریه و اردن امتداد دارد.

این شهر اردیبهشت‌ماه امسال به تصرف گروه «حکومت اسلامی» (داعش) درآمد و بازپس‌گیری آن از موفقیت‌های مهم در نبرد علیه داعش به‌شمار می‌آید.

به نوشته رویترز، شبه‌نظامیان عراقی شیعه مورد حمایت ایران که تاکنون در دیگر عملیات‌ها علیه داعش نقش بارزی ایفا کرده‌اند، به درخواست ارتش عراق، در عملیات بازپس‌گیری رمادی، مشارکت کمی دارند تا بدین طریق از بروز تنش‌های فرقه‌ای در منطقه جلوگیری شود.

مقام‌های عراقی می‌گویند در صورت بازپس‌گیری کامل رمادی، کنترل این شهر به پلیس محلی و قبایل سنی محلی محول می‌شود.

ارتش عراق قصد دارد پس از رمادی برای بازپس‌گیری شهر موصل اقدام کند؛ موصل که پیش از آغاز نبردها با داعش، در حدود دو میلیون نفر جمعیت داشت، بزرگ‌ترین شهر تحت اداره «حکومت اسلامی» است.

راندن داعش از موصل عملاً ضربه‌ای اساسی به ساختار اداری این گروه در عراق خواهد زد و گروه داعش را از بخش بزرگی از درآمد نفت و مالیاتی که از ساکنان موصل می‌گیرد محروم خواهد ساخت.

XS
SM
MD
LG