لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۳

انتقاد از هاشمی به خاطر اظهارات او در مورد مخالفانش


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران

تعدادی از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی اصولگرای ایران به سخنان منتشر شده به نقل از اکبر هاشمی رفسنجانی، مبنی بر اینکه عده‌ای از منتقدان او «دیروز در کوچه‌های روستاهایشان می‌گشتند، امروز انقلابی شده‌اند» اعتراض کردند.

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران در روزهای گذشته تصویر مصاحبه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، با هفته‌نامه «طلوع صبح» را منتشر کرده‌اند، که در آن این جمله خوانده می‌شود.

همچنین براساس متن منتشر شده در خبرگزاری فارس، آقای هاشمی رفسنجانی دراین مصاحبه دربارهٔ اعتراض‌های شاگردان محمد تقی مصباح یزدی به خاطرات او از آیت الله خمینی و همچنین اینکه آیا منتقدان خود را انقلابی می‌داند، گفته‌است: «فرق می‌کنند. بعضی‌هایشان انقلابی بودند و وقتی که سخت‌گیری‌های حکومتی زیاد شد، دیگر ادامه ندادند. بعضی‌ها هم اصلاً آن موقع‌ها نبودند و در کوچه‌های روستاهایشان می‌گشتند، ولی الان آمده‌اند و انقلابی شده‌اند.»

در همین حال خبرگزاری فارس، روز شنبه ۱۷ مرداد، تصاویری از تعدادی از ساکنان روستاهای ایران را منتشر کرده‌است که با در دست گرفتن پلاکاردهایی چون «من یک روستایی انقلابی‌ام»، «من یک روستایی هستم، حتی اگر به شناسنامه‌‎ام معترض شوند»، «روستایی بودن افتخار من است» و «روستا ریشه من است» به گفته این خبرگزاری، به گفته‌های آقای هاشمی رفسنجانی اعتراض کرده‌اند.

در همین حال محمد نبی حبیبی، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی، به این خبرگزاری گفت که «اگر آقای هاشمی چنین حرفی را گفته باشد، جای تعجب و بیشتر از آن تأسف دارد.»

روح‌الله حسینیان، نماینده تهران در مجلس نیز این اظهارات را نشان‌دهنده به گفته او «روحیه و خوی متکبرانه و مستکبرانه» آقای هاشمی رفسنجانی دانسته‌است.

حمید رسایی، نماینده تهران، نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد، عزیز اکبریان، نماینده کرج، محمد علی بزرگواری، نماینده کهگیلویه و محمد بیاتیان نماینده بیجار از جمله دیگر نمایندگانی هستند که در مصاحبه با خبرگزاری فارس به گفته‌های آقای هاشمی رفسنجانی اعتراض کرده‌اند.

دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران به سخنان منتشر شده از وی و این اعتراض‌ها واکنشی نشان نداده اما در همین حال وب‌سایت او عکسی قدیمی از اکبر هاشمی رفسنجانی با عنوان «گپ خودمانی هاشمی در روستا» را منتشر کرده‌است.

«ادعای انحراف در فرایند برگزاری انتخابات مصداق عمل مجرمانه است»

روز شنبه همچنین سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به گفته‌های آقای هاشمی رفسنجانی دربارهٔ این نهاد تأکید کرد که «ادعای انحراف در فرایند انتخاباتی خیلی وقت‌ها مصداق اعمال مجرمانه است، البته شروع به جرم نیز تلقی می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نجات‌الله ابراهیمیان اضافه کرد: «ممکن است از این به بعد ما این را به‌عنوان یک ژست انتخاباتی حتی از ناحیه بعضی‌ها داشته باشیم.»

بر پایه گزارش‌ها آقای هاشمی رفسنجانی هفته گذشته در جمع رؤسای آموزش و پرورش دربارهٔ انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ گفته بود: «مردمی که همه فکر می‌کردند... مأیوس و ناامیدند، یک‌دفعه تصمیم گرفتند و خودشان بزرگترین تحول را ایجاد کردند در حالی که دولت، شورای نگهبان و دستگاه‌های امنیتی با حمایت‌های آشکار از جریان دیگری طرفداری می‌کردند.»

XS
SM
MD
LG