لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

رضا پهلوی: جمهوری اسلامی ذاتاً اصلاح‌پذیر نیست


رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران
رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران

رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران، در مصاحبه تازه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که به باور او حکومت جمهوری اسلامی در ایران «اصلاح‌پذیر نیست» و راه ایجاد «تغییر اساسی» در ایران را «انقلابی مسالمت‌آمیز» می‌داند که می‌تواند با «اعتصاب سراسری اتحادیه‌های کارگری» آغاز شود.

شاهزاده رضا پهلوی در مصاحبه‌ای که روز یک‌شنبه ۲۰ فروردین از سوی آسوشیتدپرس منتشر شده و محل انجام آن امارات متحده ذکر شده با اشاره به جمهوری اسلامی ایران گفت: «این رژیم قابل اصلاح نیست چرا که ذات آن، دی‌ان‌ای آن، به‌گونه‌ای است که اصلاح‌پذیر نیست.»

وی در ادامه افزود: «مردم ایده اصلاحات را رها کرده‌اند و فکرشان اکنون این است که باید تغییر اساسی رخ دهد. حال سؤال بزرگ این است که این تغییر چگونه می‌تواند رخ بدهد؟»

رضا پهلوی در پاسخ به این پرسش که «وقوع انقلاب مسالمت‌آمیز در ایران به چه شکلی میسر است؟» گفت که آغاز این روند نیاز به «اعتصاب سراسری اتحادیه‌های کارگری» دارد.

او افزود که برای ایجاد انقلاب مسالمت‌آمیز باید به اعضای سپاه پاسداران اطمینان داد که قرار نیست «همه‌شان اعدام و تیرباران شوند.»

آقای پهلوی هم‌چنین تأکید کرد که «از همه مهم‌تر» این است که دولت‌های غربی فاصله خود را نگه داشته و تهدید به انجام عملیات نظامی نکنند.

در بخش دیگری از این مصاحبه، ولیعد پیشین ایران اضافه کرد: «اگر به میراثی که هم از پدر من و هم پدربزرگم به‌جا مانده بنگرید … تضاد آن را با این نظام تندرو کهنه و به‌نوعی عقب‌مانده که ریشه در مذهب دارد و شدیداً سرکوبگر عمل کرده، می‌بینید.»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

از زمان برگزاری انتخابات اخیر در آمریکا، رضا پهلوی مصاحبه‌های چندی با رسانه‌ها داشته ازجمله با وب‌سایت برایت‌بارت، وب‌سایتی دست راستی که استیو بنن، استراتژیست اصلی رئیس‌جمهوری تازه آمریکا زمانی مدیریت آن را برعهده داشت.

رضا پهلوی که هم‌چنان در ایالات متحده سکونت دارد به آسوشیتدپرس گفت که از زمان انقلاب ۵۷ «شغل‌های دیگری» نداشته و از سوی خانواده و «بسیاری از ایرانیانی که از هدف او پشتیبانی می‌کنند» حمایت مالی شده است.

شاهزاده رضا پهلوی به تازگی در گفت‌وگویی با رادیو فردا گفته بود که دغدغه پادشاهی ندارد و دموکراسی، حقوق بشر و سکولاریسم برایش اولویت دارد و خواستار حکومتی است که در آن مسلمانان و بی‌خدایان آزاد باشند اما با همدیگر ستیز نداشته باشند.

او در مصاحبه تازه خود با آسوشیتدپرس نیز تأکید کرد که «تمرکز من هم‌اینک بر آزاد کردن ایران است و برای این کار، بدون به خطر انداختن منافع ملی و استقلال کشور، هر راهی باشد پیدا می‌کنم، با هرکس که حاضر به کمک باشد، چه ایالات متحده چه سعودی‌ها یا اسرائیلی‌ها یا هرکس دیگر.»

رضا پهلوی چندی پیش در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با اشاره به محدودیت‌های مهاجرتی اخیر دربارهٔ ایرانیان، از او خواست تا حساب مردم ایران را از جمهوری اسلامی جدا کند.

ولیعهد سابق ایران روز یک‌شنبه به آسوشیتدپرس گفت که با وجود نامه‌ای که برای دونالد ترامپ ارسال کرده اما هنوز با وی دیداری نداشته است. به نوشته آسوشیتدپرس، گروه مجاهدین خلق پیش از این به یکی از افراد کابینه ترامپ «۵۰ هزار دلار» برای یک سخنرانی پرداخت کرده است.

فرزند آخرین شاه ایران در ادامه مصاحبه خود با آسوشیتدپرس گفت که به‌خاطر این‌که مجاهدین خلق در زمان جنگ ایران و عراق با صدام حسین همکاری کردند این امر باعث می‌شود که «شریک [سیاسی] مناسبی نباشند.»

ولیعهد پیشین ایران در ادامه گفت که به باور او ساختار گروه مجاهدین خلق «تا حد زیادی یک ساختار فرقه‌مانند است.»

رضا پهلوی در پایان نیز گفت که علاقه دارد با ترامپ و اعضای دولت او ملاقات داشته باشد اما امیدش به «حس تاریخی ایران» است.

XS
SM
MD
LG