لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

روحانی خواستار اطمینان از مجازات مجرمان تعرض جنسی جده شد


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستار آن شد که سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه ایران نسبت به مجازات مجرمانِ «تعرض جنسی» به دو نوجوان ایرانی در عربستان سعودی «اطمینان حاصل» کنند.

خبرگزاری تسنیم روز شنبه ۲۲ فروردین خبر داد که آقای روحانی در این نامه خواستار آن شده که «سازمان حج و زیارت با همکاری وزارت امور خارجه، پیگیری‌های خود را با مقامات سعودی به طور جدی ادامه داده و نسبت به مجازات در مورد مجرمین و تأمین امنیت زائران اطمینان حاصل نماید و گزارش دقیق و جامعی جهت تصمیم‌گیری ارائه کند.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، روز یکشنبه ۲۳ فروردین، گفت که درصورت اعدام نشدن این دو مأمور عربستان سعودی، سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه «باید یک تصمیم جدی اتخاذ کنند.»

روز دوشنبه ۱۷ فروردین، معاون وزیر خارجه ایران خبر داد که در هفته دوم تعطیلات نوروز، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی، ماموران فرودگاه جده به بهانه مشکوک شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند.

در همین حال به گزارش واحد مرکزی خبر، حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه ایران، گفت که «یک مسئول عالی‌رتبه سعودی» روز چهارشنبه، در دیدار با حسین صادقی، سفیر ایران در عربستان بر «اشد مجازات دو مأمور مجرم» تأکید کرده‌است.

روز شنبه صدها معترض به «تعرض جنسی» به دو نوجوان ایرانی ضمن تجمع در مقابل سفارت عربستان سعودی، خواستار تعطیلی این سفارتخانه و همچنین لغو حج عمره شده بودند.

در همین حال مصطفی افضلی فرد، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به درخواست‌ها برای اخراج کاردار عربستان از ایران، به نقل از مقامات وزارت خارجه ایران گفت که تصمیم‌گیری دراین باره از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وی پیش‌بینی کرد که طرح نمایندگان مجلس برای لغو موقتی «سفر حج عمره» در صورت مطرح شدن در جلسه علنی مجلس با رای بالایی تصویب خواهد شد.

گروهی از نمایندگان مجلس ایران طرحی یک فوریتی را آماده کرده‌اند که هدف از آن لغو موقتی «سفر حج عمره» است.

این درحالی است که ناصر خدرنژاد، معاون سازمان حج و زیارت ایران، روز شنبه ۲۲ فروردین، گفت که «پروازهای بسیاری از زائران ایرانی طی دو روز اخیر به دلیل عدم صدور ویزا از سوی عربستانی‌ها لغو شده‌است.»

چهارشنبه ۱۹ فروردین نیز فرودگاه جده از فرود پرواز ۷۴۷ ایران‌ایر که حامل زائران ایرانی از شهر اصفهان بود، ممانعت کرده بود.

شاهرخ نوش‌آبادی، مدیرکل روابط عمومی شرکت ملی هواپیمایی ایران، گفته‌است که این اتفاق «قطعاً بی‌ارتباط با شرایط سیاسی حاکم بر منطقه نیست.»

پیش از انتشار خبر «تعرض جنسی» نیز، روابط تهران و ریاض در مواردی گوناگون، از جمله در تازه‌ترین تحولات در یمن، با تنش همراه بود.

XS
SM
MD
LG