لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

مخالفت رئیس جمهوری رومانی با برکناری دولت


کلائوس یوهانیس، رئیس‌جمهوری رومانی، روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن از دولت این کشور به خاطر صدور فرمانی که به گفته مخالفان، به تضعیف مبارزه با فساد اداری می‌انجامید، شدیداً انتقاد کرد اما در عین برکناری دولت را «در این برهه از زمان» به صلاح کشور ندانست.

این در حالی است که بخشی از صدها هزار رومانیایی که از هفته گذشته علیه فرمان یادشده دست به تظاهرات زده‌اند اعلام کرده‌اند که تا برکناری دولت به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

دولت سورین گریندِئانو، نخست‌وزیر رومانی، روز یک‌شنبه تحت فشار مخالفان فرمان مربوط به فساد اداری را ملغی اعلام کرد.

این فرمان، در صورت اجرا باعث می‌شد شماری از جرایم مرتبط با اختلاس، دیگر جرم به حساب نیاید و همچنین از بسیاری از مقام‌های این کشور در برابر اتهامات فساد مالی حفاظت می‌کرد.

کشور رومانی با جمعیتی بیست میلیون نفری از فقیرترین کشورهای اتحادیه اروپا است و فساد مالی در آن نسبت به بیشتر کشورهای این اتحادیه در سطح بالایی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهوری رومانی روز سه‌شنبه طی یک سخنرانی در پارلمان این کشور ضمن تقبیح اقدام دولت در صدور این فرمان گفت که فرمان مذکور، هفته گذشته «شبانه و مخفیانه» و بدون مشورت با پارلمان صادر شده است.

آقای یوهانیس خطاب به مسئولان مربوطه در مورد صدور این فرمان ضمن بیان این‌که «دغدغه شما رفاه مردم رومانی نبود بلکه دغدغه‌تان کنترل وضعیت پرونده‌های کیفری بود»، گفت که «برای همین هم هست که رومانیایی‌ها برآشفتند و طغیان کردند.»

وی با این وجود گفت که برگزاری انتخابات جدید پاسخ مناسب نیست و برکناری کامل دولت در حال حاضر «اقدامی خارج از تناسب است.»

رئیس‌جمهوری رومانی در این باره خطاب به دولت توضیح داد که «شما در انتخابات قبلی برنده شده‌اید و الان حکومت می‌کنید و قانون می‌گذارید، البته نه به هر قیمتی.»

گرچه منصب ریاست‌جمهوری در رومانی مقامی عمدتاً تشریفاتی است اما انتخاب نخست‌وزیر جدید پس از هر انتخابات برعهده رئیس جمهور است و رئیس جمهور همچنین می‌تواند قوانین را برای تجدید نظر به پارلمان عودت دهد.

به نوشته رویترز، نمایندگان حزب حاکم سوسیال دموکرات در میانه سخنرانی کلائوس یوهانیس صحن پارلمان را به نشانه اعتراض به سخنان وی ترک کردند. حزب سوسیال دموکرات رومانی کمتر از دو ماه است که قدرت را در دست دارد.

اعتراض‌ها به فرمان یادشده شامگاه یکشنبه بیش از نیم میلیون رومانیایی را در پایتخت و دها شهر دیگر به خیابان‌ها کشاند که بزرگ‌ترین تظاهرات ضددولتی در رومانی از زمان سقوط کمونیسم بود.

راهپیمایی‌ها حتی بعد از لغو این فرمان ادامه یافت و اما به گزارش خبرگزاری آلمان روز دوشنبه تعداد راهپیمایان به ۲۰ هزار نفر کاهش یافت که خواستار برکناری دولت بودند.

XS
SM
MD
LG