لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۷

روحانی: اگر تحریم‌ها پایان نیابد توافقی در کار نخواهد بود


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، روز چهارشنبه، ۲۶ فروردین، در ارتباط با توافق احتمالی نهایی هسته‌ای، خطاب به طرف مقابل ایران در مذاکرات اتمی گفت: «دنیا و ۱+۵، مجلس سنا و نمایندگان، رئیس جمهور و دولت آمریکا همه بدانند در این توافق اگر تحریم‌ها پایان نیابد، توافقی در کار نخواهد بود.»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای روحانی که در سفر خود به گیلان سخن می‌گفت تأکید کرد: «پایان این مذاکرات و زمان امضای توافق باید زمان اعلام پایان و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت بزرگ ایران باشد.»

وی افزود: «شما خودتان می‌دانید تمام شرکت‌های اروپایی و حتی آمریکایی، شرق و غرب و دولت‌های شرق و غرب در انتظار توافق نهایی هستند، چون این توافق به نفع جهان و همه ملت‌ها خواهد بود.»

ایران و کشورهای طرف مذاکره در گروه ۱+۵ روز ۱۳ فروردین به تفاهمی دست یافتند که چهارچوب توافق نهایی را مشخص می‌کند.

قرار است طرف‌ها تا پایان ماه ژوئن (دو ماه و نیم دیگر) به توافق جامع و نهایی دست پیدا کنند که از یک سو تضمین‌کننده صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران و راستی‌آزمایی این موضوع باشد و از سوی دیگر راهی برای خاتمه دادن به تحریم‌ها بگشاید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۲۶ فروردین، این‌ گونه خبر داد که «هفته آینده مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسان از سرگرفته می‌شود و احتمالاً چهارشنبه آینده دور بعدی مذاکرات است».

روحانی: تندروها در آمریکا دنبال چه هستند؟

خطاب قرار دادن مجلس سنا و نمایندگان آمریکا (که جمعاً کنگره آن کشور را تشکیل می‌دهند) از سوی حسن روحانی در روز چهارشنبه یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که دولت آمریکا با کنگره آن کشور بر سر تفویض اختیار بیشتر به کنگره در زمینه اعمال نظر در توافق نهایی هسته‌ای با جمهوری اسلامی کنار آمد.

این طرح که در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا رأی مثبت آورده، در صورت تصویب نهایی در کنگره به منتقدان روند مذاکرات هسته‌ای با ایران در کنگره آمریکا اختیار بیشتری برای سختگیری می‌دهد.

حسن روحانی روز چهارشنبه در رشت با واکنش به این تحول گفت: «سنای آمریکا چه می‌گوید؟ مجلس نمایندگان آمریکا چه می‌خواهد؟ تندروها در آمریکا دنبال چه هستند؟ مزدوران آمریکا در منطقه چه می‌گویند؟ اینها به دولت و ملت ما ارتباطی ندارد.»

وی تصریح کرد: «طرف ما سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نیست، بلکه طرف ما مجموعه‌ای به نام ۱+۵ است.»

XS
SM
MD
LG