لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

واکنش ایران به تصویب طرح اختیار بیشتر کنگره آمریکا در توافق اتمی


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۲۶ فروردین، به تصویب طرح واگذاری اختیار بیشتر به کنگره آمریکا در زمینه اعمال نظر در توافق نهایی هسته‌ای با جمهوری اسلامی واکنش نشان داد.

این طرح به منتقدان روند مذاکرات هسته‌ای با ایران در کنگره آمریکا اختیار بیشتری برای سختگیری می‌دهد و مرضیه افخم در واکنش به تصویب این طرح با ذکر این‌که «ما با دولت‌ها مذاکره می‌کنیم» گفت که «دولت‌ها پاسخگوی تعهدات و مسئول اجرای آن هستند».

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، که پیش از این تهدید به وتو این طرح کرده بود روز سه‌شنبه مخالفت خود را با آن کنار گذاشت.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز عصر سه‌شنبه به اتفاق آرا به این طرح رأی مثبت داد؛ این طرح هنوز قرار است در کنگره به تصویب نهایی برسد.

کنار گذاشتن مخالفت دولت اوباما با این طرح پس از آن محقق شد که اعضای حزب دموکرات تغییراتی را در این لایحه مطرح کردند که با پشتیبانی قوی اعضای کنگره از هر دو حزب اصلی روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به این تحول گفت: «ما با دولت‌ها مذاکره می‌کنیم و بر اساس قوانین بین‌المللی، دولت‌ها پاسخگوی تعهدات و مسئول اجرای آن هستند و این دولت‌ها هستند که تشخیص می‌دهند چه سازوکارهایی را باید انجام دهند.»

خانم افخم در عین حال گفت: «کارشناسان حقوقی و سیاسی ابعاد آن را مورد بررسی قرار می‌دهند و متناسب با شرایط در مذاکرات حاضر می‌شوند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران تأکید کرد: «مهم تعهد دولت آمریکا برای هر توافق احتمالی است و متناسب با آن تعهد، مسئول اجرا هم اوست. این که چه طور سازوکارها را تعریف کرده و گفت‌وگوها را به جمع‌بندی برساند به دولت آنها مربوط است.»

واکنش وزیر خارجه دولت اوباما

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز چهارشنبه از کنار آمدن کنگره و دولت آمریکا در مورد طرح یادشده استقبال کرده و گفت که این امر، در آستانه مهلت سی‌ام ژوئن که برای رسیدن به توافق نهایی تعیین شده، «باعث خاطرجمعی» او شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کری که در آلمان سخن می‌گفت تأکید کرد: «به توان رئیس جمهور در زمینه دست‌یابی به یک توافق در جهت امن‌تر ساختن جهان اطمینان خاطر داریم.»

واکنشی از اسرائیل

در همین حال وزیر اطلاعات اسرائیل از این‌ که کنگره ایالات متحده و دولت آمریکا در مورد طرح واگذاری اختیار بیشتر به کنگره در زمینه اعمال نظر در توافق نهایی هسته‌ای با ایران با یکدیگر کنار آمده‌اند ابراز خوشحالی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، روز چهارشنبه از این تحول جدید استقبال کرده و گفت که «بی‌شک بامداد امروز خشنود هستیم.»

یووال اشتاینیتز در این باره اظهار داشت: «این یک دستاورد برای سیاست اسرائیل است ... سخنرانی [بنیامین نتانیاهو] در کنگره ... برای رسیدن به این قانون سرنوشت‌ساز بود، قانونی که عنصری بسیار مهم در جلوگیری از یک توافق بد [با ایران] است، یا دست‌کم می‌تواند به بهبود توافق و معقول‌تر کردن آن کمک کند.»

XS
SM
MD
LG