لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

توافق دمکرات‌ها و جمهوريخواهان سنای آمريکا بر سر جزئیات طرح ايران


گزارش ها حاکی است که اعضای دمکرات و جمهوريخواه کميته روابط خارجی سنای آمريکا بر سر جزييات طرح لزوم تاييد توافق احتمالی با ايران توسط کنگره، توافق کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، باب کروکر، رييس کميسيون روابط خارجی سنای آمريکا روز سه شنبه ۲۵ فروردين گفت که اعضای جمهوريخواه و دمکرات عضو کميته روابط خارجی توافق کرده‌اند که توافق احتمالی با ايران طی ۵۲ روز توسط کنگره مورد بررسی قرار گيرد.

يک مشاور اعضای سنا در اين زمينه گفته است چنين فرصت زمانی با توجه به اين موضوع محاسبه شده است که توافق احتمالی با ايران در ۳۰ روز در کنگره مورد بررسی قرار می‌گيرد، ۱۲ روز برای وتوی احتمالی اين طرح توسط رييس جمهوری و ۱۰ روز نيز برای بررسی کنگره برای وتو کردن تصميم رييس جمهوری در نظر گرفته شده است.

قرار است اين طرح عصر امروز به وقت واشينگتن در کميته روابط خارجی سنای آمريکا به رای گذاشته شود.

حزب جمهوریخواه که در سنا و مجلس نمايندگان امريکا حائز اکثريت است از اين طرح حمايت می‌کند. طبق اين طرح، توافق هسته‌ای با ايران مستلزم تصويب در کنگره خواهد بود.

سناتور کروکر گفته است طبق اين طرح، باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا قادر نخواهد بود که در دوره ۵۲ روز بررسی، تحريم‌های اعمال شده توسط کنگره عليه ايران را لغو کند.

طبق گزارش رویترز، نشست غيرعلنی اعضای سنا با جان کری، وزیرامور خارجه آمريکا و دیگر اعضای دولت روز سه شنبه آغاز شده است.

جمهوريخواهان برای اين که بتوانند «وتوی» رييس جمهوری را «بی‌اثر» کنند نيازمند ۶۷ رای از ۱۰۰ رای سنای آمريکا هستند.

موافقان طرح لزوم بازبينی توافق هسته‌ای با ايران توسط کنگره طی هفته‌های گذشته با چالش‌هايی برای کسب موافقت اعضای دو حزب حاضر در سنا روبه رو بودند.

اين در حالی است که روز دوشنبه کاخ سفيد بار ديگر تاکيد کرد با مداخله کنگره در مسئله هسته‌ای ايران در مرحله کنونی مخالف است و هر مصوبه کنگره در اين زمينه را وتو خواهد کرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفيد، در نشست خبری خود بار ديگر تاکيد کرد که هر مصوبه کنگره درباره توافق هسته‌ای با ايران از سوی باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، وتو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG