لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

روحانی هشدار داد: امکان دارد دوباره به رکود برگردیم


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، روز شنبه، ۱۸ مهر، با اظهار این‌ که دولت و بخش‌های تولیدی با مشکل روبه‌رو هستند گفت که اقتصاد ایران ممکن است دوباره به رکود بازگردد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن روحانی که در یک همایش مربوط به صنعت و تجارت سخن می‌گفت توضیح داد که «در مجموع در سال گذشته رشد اقتصادی سه درصدی داشتیم» و بنا بر این «در سال گذشته از رکود مستمری که ۸ فصل به طور مداوم با آن روبه‌رو بودیم خارج شدیم».

رئیس‌ جمهور ایران در ادامه تصریح کرد: «البته شرایط ما به نحوی است که امکان دارد دوباره به رکود برگردیم که باید حواس‌مان جمع باشد و باید تلاش‌های فراوانی انجام بگیرد و مشکلات تولید را حل و فصل کنیم.»

صندوق بین المللی پول روز دوشنبه، ۱۳ مهرماه، در گزارشی اعلام کرد که رشد اقتصادی ایران در سال جاری بسته به این که چه زمانی تحریم‌ها علیه ایران لغو شود، چیزی حدود منفی نیم درصد تا نیم درصد خواهد بود.

حسن روحانی روز شنبه در ادامه با بیان این که تولیدگران و کارآفرینان ایران با مشکلاتی مواجه هستند اظهار داشت: «بخش‌های تولیدی از یک طرف در زمینه تسهیلات مالی و پولی و از طرف دیگر به دلیل کاهش تقاضا دچار برخی مشکلات هستند.»

وی افزود: «به هر حال وزارتخانه‌های ما برای ارائه خدمات به جامعه به دلیل درآمد کم با مشکلاتی مواجه هستند. همچنین بخش‌های تولیدی مشکلاتی دارند.»

حسن روحانی درباره دلایل بروز این مشکلات با بیان این که «در کنار مشکل کاهش قیمت نفت ما با مشکلات دیگری روبه‌رو شدیم» اظهار داشت: «ما زمان کوتاه‌تری را بین انجام توافق تا اجرایی شدن توافق پیش‌بینی می‌کردیم که فاصله و دوران این اقدام طولانی شده.»

وی تأکید کرد: «یکی از مشکلات اقتصادی ما این است که در چند سال گذشته فناوری کمتر وارد ایران شده‌ است.»

هشدار حسن روحانی در مورد «بازگشتن» به رکود چند روز پس از آن بیان می‌شود که وزیران اقتصاد، کار، صنعت و دفاع دولت وی در نامه‌ای مشترک خطاب به آقای روحانی خواستار اخذ تصمیمی فوری برای جلوگیری از تبدیل رکود اقتصادی به «بحران» شدند.

سخنگوی دولت البته گفته‌ است که این نامه باید به صورت «محرمانه» نوشته می‌شد، و وزیر صنعت نیز اعلام کرده‌ است که این نامه به درخواست خود حسن روحانی نوشته شده است.

روحانی: تیترهای اصلی سیاست جدید اقتصادی را اعلام می‌کنم

در همین حال علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران، خبر داده‌ است که در سه ماه گذشته «بسته جدید مقابله با رکود» توسط تیم اقتصادی دولت تهیه شده و رئیس جمهوری ایران هفته آینده آن را ابلاغ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن روحانی در سخنان روز شنبه خود به این موضوع نیز اشاره کرده و گفت: «از تیم اقتصادی دولت خواستم تا در زمینه اقتصادی، یک بسته حمایتی برای ۶ ماهه دوم سال تهیه شود و در دو هفته گذشته جلسات متعددی در این زمینه داشتیم تا بتوانیم این بسته را تهیه کنیم.»

وی ادامه داد: «انشاءالله سیاست‌های جدید برای ۶ ماهه دوم سال حرکت جدیدی در جهت رونق اقتصادی ایجاد می‌کند؛ بنده در روزهای آینده تیترهای اصلی این سیاست‌ها را اعلام می‌کنم و جزئیات آن نیز توسط تیم اقتصادی دولت اعلام خواهد شد.»

XS
SM
MD
LG