لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

ابراز شگفتی مقام روس از «درز اطلاعات حساس» در واشینگتن


ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه

در حالی که برخی مقام‌های آمریکایی از احتمال سفر وزیر خارجه ایالات متحده به روسیه در ماه آوریل خبر می‌دهند، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اظهار بی‌اطلاعی از انجام این سفر، نسبت به آن چه «درز پیاپی اطلاعات حساس» در واشنیگتن نامید ابراز شگفتی کرد.

خبرگزاری رویترز روز سی‌ام اسفند از قول چهار مقام کنونی و پیشین آمریکایی نوشت که رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، قصد ندارد در نخستین نشست خود با اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در ماه آینده حضور پیدا کند، بلکه برنامه او دیدار با رئیس‌ جمهوری چین در آمریکا و پس از آن سفر به مسکو است.

در پی انتشار این خبر، روز سه‌شنبه، اول فروردین‌ماه، خبرنگاران از وزارت خارجه روسیه در مورد این سفر پرسش کردند، اما ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در این باره گفت که وزارتخانه او «آمادگی تأیید یا تکذیب این اطلاعات را ندارد.»

خانم زاخارووا در پیامی در صفحه فیس‌بوک خود با اشاره به خبر سفر احتمالی رکس تیلرسون به مسکو در ماه آوریل نوشت: «فقط به خاطر درخواست رسانه‌ها پاسخ می‌دهم: در حال حاضر قصد نداریم این اطلاعات را تأیید یا تکذیب کنیم. اما قطعاً از درز پیاپی اطلاعات حساس از واشینگتن متعجبیم.»

سخنگوی وزرات خارجه روسیه در ادامه نوشت: «وقت آن شده که نخبه‌های سیاسی در آمریکا کشف کنند که آیا هکرهای روسی دوباره وارد سِرورهای وزارت خارجه [آمریکا] شده‌اند یا این‌که تهدید علیه امنیت سایبری ایالات متحده منشأیی آمریکایی دارد.»

روز سه‌شنبه خبر رسید که سرگئی لاوروف، معاون وزیر خارجه روسیه از سفر احتمالی رکس تیلرسون به مسکو ابراز بی‌اطلاعی کرده و دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه نیز دربارهٔ این سفر احتمالی گفته است که «بهتر است منتظر بیانیه‌های رسمی بشویم.»

حساسیت چنین سفری از آن روست که یک روز پیش از این، اعلام شد که پلیس فدرال آمریکا در حال تحقیق پیرامون دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ایالات متحده و هرگونه ارتباط و هماهنگی احتمالی بین دستیاران دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری، و روسیه است.

دونالد ترامپ و تیم او اتهام «تبانی» با روسیه را رد می‌کنند و دوین نونز، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، نیز روز یک‌شنبه گفت که بر اساس تحقیقات انجام شده هیچ گونه مدرکی دال بر همکاری و تبانی بین ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ وجود ندارد.

در اواخر دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نهادهای اطلاعاتی آمریکا از یک «ارزیابی محرمانه» خبر دادند مبنی بر این‌ که «افرادی مرتبط با کرملین» ای‌میل‌های هک‌شده کمیته دموکرات‌های آمریکا و مدیر کارزار هیلاری کلینتون را در اختیار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس قرار داده‌اند.

به ادعای این گزارش، افراد مذکور «با یک واسطه» به حکومت ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، متصل بوده‌اند.

دونالد ترامپ نخست مسئله هک ایمیل‌ها توسط روسیه را رد می‌کرد اما پس از آن در جریان یک نشست خبری «احتمال دست داشتن روسیه در این حملات سایبری» را پذیرفت.

خبر احتمال سفر رکس تیلرسون به مسکو و عدم حضور او در نشست ناتو همچنین به این دلیل حساس است که تأکید دونالد ترامپ بر بهبود روابط با روسیه و انتقادهای قبلی او از ناتو، باعث نگرانی هم‌پیمانان ایالات متحده که در پیمان ناتو عضویت دارند شده است.

XS
SM
MD
LG