لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

احتمال حمایت عربستان از تمدید توافق کاهش تولید اوپک


عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت در دنیا، احتمال دارد از تمدید توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ در جهت تقویت قیمت‌ها حمایت کند. طی چند روز گذشته قیمت‌های جهانی نفت پیوسته در مسیر رشد بوده است.

به گزارش بلومبرگ و به نقل از منبعی آگاه که نامی از وی برده نشده است، این کشور تصمیم‌گیری در مورد این موضوع را موکول به نظر دیگر کشورهای عضو اوپک کرده است؛ کشورهایی مانند عراق و ایران و همچنین روسیه، که عضو این گروه نیست اما به توافق کاهش تولید پیوسته است.

اوپک قرار است ۲۵ ماه مه در وین تشکیل جلسه داده و درباره تمدید شش‌ماهه کاهش تولید روزانه ۱٫۲ میلیون بشکه‌ای که از ژانویه امسال اجرایی شده تصمیم‌گیری کند.

چند کشور عضو اوپک، مانند کویت، برای تمدید مدت کاهش تولید اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته این فرد آگاه، در حالی‌که ریاض احتمال دارد از تمدید کاهش تولید با هدف پایان دادن به اشباع سه ساله در بازار حمایت کند، اما این کشور هنوز تصمیم نهایی را در این باره نگرفته است.

نفت شاخص آمریکا، وست تگزاس اینترمدیت، روز چهارشنبه ۵۸ صدم درصد افزایش داشت و ۵۳ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه معامله شد. نفت شاخص برنت، نیز ۶۶ صدم درصد رشد کرد و به ۵۶ دلار و ۶۰ سنت معامله شد.

اوپک تعهد کرده است تولیدش را تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و بخش عمده این کاهش بر دوش عربستان سعودی است و تا بحال نیز بیش از تعهدش تولید را کاهش داده است.

روسیه، مکزیک، قزاقستان، و چند کشور دیگر غیر عضو اوپک نیز تعهد کرده‌اند تولید روزانه را مجموعاً نزدیک ۶۰۰ هزار بشکه کاهش دهند.

تولیدکنندگان غیرعضو تاکنون به کمتر از میزان تعهد شده عمل کرده‌اند اما پایبندی اعضای اوپک به میزان تعهد خود بالای ۹۰ درصد بوده است.

بلومبرگ در گزارش دیگری آورده است بهای نفت از ماه دسامبر در پی کاهش ذخایر انباشته آمریکا و خوش‌بینی به حمایت عربستان از توافق اوپک بر روی غلتک افزایش بوده است.

به گزارش مؤسسه نفت آمریکا، ذخایر استراتژیک نفت خام آمریکا هفته گذشته تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. پیش از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در روز چهارشنبه، بررسی بلومبرگ نشان می‌دهد ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۷ آوریل تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۵۳۴ میلیون بشکه رسیده است.

میزان ذخایر آمریکا از آغاز سال تاکنون حدود ۵۶ میلیون بشکه افزایش داشته است. با این‌حال این رقم در سه سال گذشته کمی بالاتر از ۳۲۰ میلیون بشکه بود.

بر اساس آمارهای رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این رقم در پایان سال ۲۰۱۵ به حدود ۴۰۰ میلیون بشکه رسید و روند افزایش آن در سال گذشته میلادی نیز ادامه یافت.

میزان تولید نفت مازاد در جهان که در سال ۲۰۱۴ بالای ۲ میلیون بشکه در روز بود، برای سال جاری حدود ۱۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی می‌شود.

تولید نفت مازاد و افزایش ذخایر استراتژیک نفت کشورها، به‌ویژه آمریکا باعث شد که قیمت نفت از بالای ۱۰۵ دلار در اواسط سال ۲۰۱۴ به زیر ۳۰ دلار در ژانویه سال گذشته برسد. هم‌اکنون با کاهش عرضه مازاد نفت، قیمت‌ها دوباره افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که به‌طور میانگین در سال جاری میلادی حدود ۵۵ دلار باشد.

XS
SM
MD
LG