لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

افزایش قیمت نفت در پی نخستین حمله موشکی آمریکا به سوریه


قیمت نفت پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه در بامداد روز جمعه، ۱۸ فروردین، و ایجاد آشفتگی در بازارهای جهانی بیش از دو درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، قیمت نفت در بازارهای بین المللی نفت نیویورک و لندن بیش از دو درصد بالا رفت و به بیشترین حد خود نسبت به ماه گذشته رسید.

نفت وست تکزاس اینترمیدیت برای تحویل در ماه مه، ماه آینده، در بازار معاملات نیویورک ۱ دلار و ۲۴ سنت افزایش یافت و ۵۲ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه فروخته شد، که بیشترین حد از هفتم مارس، یک ماه پیش، تاکنون است.

وست تکزاس اینترمیدیت در بازار لندن نیز ۵۲ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه معامله شد. به طور کلی، قیمت‌ها در دومین هفته متوالی در طول این هفته ۳.۳ درصد افزایش یافت. متوسط حجم نفت فروخته شده در حدود ۵ برابر متوسط صد روز گذشته بود.

قیمت نفت برنت برای فروش در ماه ژوئن نیز در بازار بورس کالاهای پیش‌فروش اروپا«آی سی ای» مستقر در لندن ۱ دلار و ۱۹ سنت بالا رفت و و به ۵۶ دلار و ۸ سنت در هر بشکه رسید، که بیشترین حد از هفتم مارس تاکنون است.

طبق گفته یک مقام آمریکایی، حمله موشکی در ساعات اولیه روز جمعه آشیانه‌های پرواز، هواپیماها و مخازن سوخت در یکی از پایگاه‌های هوایی سوریه با عنوان الشعیرات را هدف قرار داد.

سوریه با عراق، که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، هم‌مرز است. انتشار این خبر همچنین باعث بالا رفتن قیمت ین، پول ملی ژاپن، و طلا شد، در حالی که بهای سهام کاهش یافت.

در همین زمینه یک تحلیل‌گر ارشد بازار در «سی ام سی مارکتز» سیدنی نیز به رویترز گفت که، اگرچه سوریه از تولیدکنندگان بزرگ نفت نیست، به صورت بالقوه بر بالا رفتن تنش‌ها در کل منطقه تاثیرگذار است.

به گفته این تحلیل‌گر، پاسخ بالا رفتن ریسک به این حمله نظامی مشهود است.

در عین حال این گزارش می افزاید که با در نظر گرفتن این که حجم عرضه، میزان ذخایر و تولید شیل رو به افزایش است، به نظر نمی رسد بالا رفتن قیمت نفت ادامه یابد.

از طرفی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و دو کشور عمده تولیدکننده نفت یعنی روسیه و ایران نیز بالا رفته است. این دو کشور حامیان اصلی بشار اسد در جنگ داخلی سوریه به شمار می‌روند.

پس از این که جهش عرضه نفت به وسیله آمریکا خوش‌بینی در مورد احتمال تمدید توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید را به چالش کشید، قیمت نفت در تکاپوی ماندن در سطح بیش از ۵۱ دلار در هر بشکه باقی مانده است.

حمله نظامی علیه سوریه دو روز پس از آن صورت گرفت که دولت بشار اسد از گازهای شیمیایی برای کشتن تعداد زیادی از شهروندان استفاده کرد. این اقدام به محکومیت بین المللی آن انجامید و دونالد ترامپ آن را «اهانت به بشریت» خواند.

به گفته شرکت هلدینگ خدمات مالی و بانکداری ژاپنی «نامورا هولدینگز»، جهش قیمت نفت تا زمانی که اقدامات نظامی متوقف نشود و به داخل عراق کشیده نشود موقتی خواهد بود، زیرا سوریه دیگر تولیدکننده‌ای مهم محسوب نمی‌شود.

طبق داده های جمع آوری شده به وسیله بلومبرگ، ماه گذشته عراق روزانه ۴ میلیون و ۴۳۰ هزار بشکه نفت تولید کرد.

تولید نفت سوریه در اثر درگیری‌ ممتد کاهش یافته است. طبق آمارهای سازمان بین‌المللی انرژی، تولید روزانه نفت و دیگر مایعات نفتی سوریه در سال ۲۰۱۶ به حدود ۳۵ هزار بشکه در روز کاهش یافت، که این کشور را در رتبه ۶۶ امین تولیدکننده بزرگ نفت قرار داد.

بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰، سوریه به طور متوسط روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد.

این هفته، قیمت‌ها ی جهانی نفت پنج درصد بالا رفت. بهای نفت شاخص جهانی وست تکزاس اینترمیدیت با افزایش ۲ دلار و ۷۴ سنتی مواجه شد.

XS
SM
MD
LG