لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

حکم اعدام قاتل ستایش قریشی تأیید شد


براساس گزارش‌ها، دیوان عالی کشور حکم دادگاه اولیه پرونده قتل ستایش قریشی، دختر شش ساله افغان را تأیید کرده که براساس آن متهم این پرونده به یک بار قصاص و یک بار اعدام به دلیل «تجاوز به عنف» محکوم شده است.

قتل ستایش قریشی دختر شش ساله افغان به دست پسر همسایه ۱۷ ساله ایرانی در ورامین از توابع استان تهران، بازتاب‌های زیادی داشت و فضای مجازی فارسی‌زبان در ایران و افغانستان را تحت تأثیر قرار داد.

عسگر قاسمی آقباش، وکیل خانواده مقتول، روز دوشنبه ۲۰ دی، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور حکم صادر شده از سوی شعبه هفت دادگاه کیفری یک استان تهران در این باره را تأیید کرده است.

به گفته آقای قاسمی آقباش، براساس این حکم، قاتل به دلیل قتل عمد به قصاص، به دلیل «تجاوز به عنف» به اعدام و به دلیل «جنایت بر میت» به پرداخت دیه و۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌است.

وی همچنین گفت که خانواده ستایش قریشی برای اجرای حکم قصاص باید نصف دیه کامل یک مرد مسلمان را به خانواده متهم این پرونده پرداخت کنند.

قاتل ستایش قریشی در دادگاه اولیه به دلیل «ارتکاب قتل عمد و تجاوز به عنف» به «یک بار اعدام و یک بار قصاص» محکوم شده بود.

روز یک‌شنبه نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، از تأیید حکم قصاص متهم این پرونده خبر داده بود.

حکم‌های اعدامی که در دادگاه‌های ایران صادر می‌شود در دیوان عالی کشور قابل تجدید نظر است. پیشتر اعلام شده بود که خانواده ستایش قریشی خواستار اعدام متهم این پرونده هستند.

درصورتی که حکم دیوان عالی کشور از سوی رئیس قوه قضائیه نقض نشود، حتی در صورت رضایت خانواده ستایش قریشی، قاتل او اعدام خواهد شد.

نیروی انتظامی روز دوشنبه ۳۰ فروردین مانع برگزاری تجمع در مقابل سفارت افغانستان برای روشن کردن شمع و ابراز همدردی با خانواده ستایش قریشی شده و تعدادی از تجمع‌کنندگان در پارک نزدیک سفارت از جمله تعدادی از شهروندان افغان را دستگیر کرده بود.

انجمن جامعه مدنی جوانان افغانستان به دولت ایران هشدار داده بود اگر عامل قتل ستایش قریشی به زودی اعدام نشود، با حرکت‌های مدنی خود سفارت ایران در کابل را تعطیل خواهد کرد.

در مقابل، سازمان‌های حقوق بشری مخالف اجرای حکم اعدام در ایران به خصوص اعدام افراد زیر ۱۸ سال هستند.

در این زمینه زید رعدالحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور، با انتقاد از شمار اعدام‌ها در ایران، نسبت به ادامه روند اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال نیز ابراز نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG