لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

ائتلاف ملی سوریه رهبر جدید خود را برگزید


خالد خوجه، رهبر جدید ائتلاف ملی سوریه
خالد خوجه، رهبر جدید ائتلاف ملی سوریه

ائتلاف ملی سوریه در پایان نشست سه‌روزه در استانبول، خالد خوجه را به عنوان رهبر جدید برگزید.

ناظران می‌گویند، آقای خوجه از حمایت غرب و کشورهای مهم عربی منطقه برخوردار است.

دکتر خوجه، ۴۹ ساله، با ۵۶ رای از میان اعضای ائتلاف ملی سوریه به جای هادی البحره به ریاست این تشکل رسید.

آقای البحره خود از اعلام نامزدی برای ادامه رهبری این ائتلاف انصراف داده بود.

نصر حریری، تنها رقیب خوجه نیز برای احراز پست رهبری مخالفان ملی‌گرای سوریه، از رای ۵۰ نفر از اعضاء برخوردار شد.

در نشست سه‌روزه استانبول، در روزهای آدینه، شنبه و یکشنبه، همچنین از ادامه کار دولت در تبعید به نخست‌وزیری احمد طعمه حمایت شد و شماری از وزیران این دولت نیز تغییر کردند.

نشست استانبول وضعیت جنگ در سوریه و طرح‌های روسیه و طرح‌های آقای دی میتسورا، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل را برای یافتن راهکار سیاسی در جنگ سوریه بررسی کرد.

هادی خوجه، زاده سال ۱۹۶۵ میلادی در شهر دمشق، که بعداً با خانواده‌اش به لیبی مهاجرت کرد، در حالی که نوجوانی بیش نبود، در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۲ از سوی حکومت حافظ اسد، پدر بشار اسد، در دمشق زندانی شد.

آقای خوجه بعد از رفتن به ترکیه ابتدا به تحصیل در رشته علوم سیاسی پرداخت ولی بعداً از دانشگاه پزشکی استانبول نیز فارغ‌التحصیل شد.

دکتر خوجه که ریاست یک مرکز پزشکی را هم در دست دارد، از آغاز جنگ داخلی سوریه در مارس ۲۰۱۱، به عنوان نماینده ائتلاف در کشور ترکیه عمل کرده است؛ این ائتلاف مقام دکتر خوجه را «سفیر» در ترکیه می‌نامید.

ائتلاف ملی سوریه که نام کامل آن «ائتلاف ملی برای انقلاب و نیروهای مخالفین سوریه» است، چند ماه پس از آغاز جنگ داخلی سوریه در دوحه قطر شکل گرفت و معاذ الخطیب نخستین رهبر آن بود.

ائتلاف ملی سوریه از سوی ۱۸ کشور، از جمله آمریکا، به عنوان تنها نماینده مردم سوریه شناخته می‌شود اما ۱۳۰ کشور دیگر جهان نیز آن را به صورت تلویحی پذیرفته‌اند.

نشست‌های پیش رو در قاهره و مسکو

تحولات در ائتلاف ملی سوریه در حالی صورت می‌گیرد که روسیه نیز به تازگی از نیروهای اپوزیسیون سوری دعوت کرده‌است در نشستی در مسکو حضور یابند.

در حالی که دولت سوریه ظاهراً استقبال بیشتری از این پیشنهاد روسیه کرده و اعلام داشته هیاتی به ریاست ولید المعلم، وزیر امور خارجه را به نشست مسکو خواهد فرستاد اما مخالفان به پیشنهاد روس‌ها روی سردی نشان داده‌اند.

مخالفان که تاکید دارند بشار اسد نباید در آینده سوریه نقشی داشته باشد، از ادامه حمایت روسیه از آقای اسد ناخشنود هستند.

در همین حال، از روزهای پایانی ماه ژانویه به عنوان موعد احتمالی برگزاری نشست مسکو یاد شده‌است.

گروه‌های اپوزیسیون سوری گفته‌اند قبل از رفتن به روسیه نشستی نیز در قاهره برای هماهنگی بیشتر و تعیین نقشه راه در اجرای توافق سال ۲۰۱۲ ژنو برگزار خواهند کرد.

در توافق ژنو تاکید شده بود که برای دوران گذار سوریه باید دولتی موقت، با حضور نمایندگان حکومت کنونی و مخالفین تشکیل شود.

جنگ داخلی سوریه از مارس ۲۰۱۱ از تظاهرات گروهی کم‌شمار از معترضین در شهر جنوبی درعا آغاز شد اما هم‌اینک بخش بزرگی از آن کشور را در بر گرفته‌است.

سربرآوردن گروه تروریستی «داعش»، که بعد از مدتی نیز به «حکومت اسلامی» تغییر نام داد، تا حد زیادی فشارهای منطقه‌ای و جهانی بر بشار اسد را کاهش داده‌است.

با وجود این، بشار اسد و حکومت او که از رایزنی‌های نظامی ایران و حمایت فعالانه نیروهای حزب الله برخوردار هستند، هنوز تنها بر یک سوم از خاک سوریه تسلط دارند.

اسد در شب سال نو میلادی با حضور در منطقه «جوبر» در اطراف دمشق قول پیروزی بر مخالفان و بازگشت صلح و ثبات را داد.

XS
SM
MD
LG