لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

مرگ چندین کودک در سوریه بر اثر کاربرد واکسن «آلوده»


اپوزیسیون سوریه روز سه‌شنبه، ۲۵ شهریور، خبر داد که اجرای برنامه واکسیناسیون سرخک در شمال شرق استان ادلب باعث مرگ و بیماری شماری از کودکان شده و به این خاطر این برنامه هم‌اینک در این منطقه متوقف شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه ناظر حقوق بشر سوریه روز سه‌شنبه گفت که «دست‌کم ۱۲ کودک بر اثر مصرف این واکسن‌ها جان خود را از دست داده‌اند و ده‌ها کودک دیگر نیز دچار مسمومیت یا حساسیت‌های شدید شده‌اند.»

در همین زمینه روزنامه بریتانیایی گاردین روز چهارشنبه از قول دولت موقت اپوزیسیون سوریه شمار کودکان درگذشته را «دست‌کم ۳۴ تن» ذکر کرده و دلیل مرگ آنها را تزریق واکسن آلوده ضد سرخک عنوان کرده است.

دلیل اصلی آلودگی این واکسن‌ها هنوز تأیید نشده، اما روزنامه گاردین نوشت که والدین کودکان مسئولان را متهم می‌کنند که به خاطر بی‌توجهی از واکسن‌هایی استفاده کرده‌اند که تاریخ مصرف‌شان گذشته است.

«وزارت بهداشت» دولت موقت اپوزیسیون سوریه اما این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید که این واکسن‌ها را یونیسف و سازمان بهداشت جهانی از طریق دولت ترکیه برای آنها فرستاده‌اند و واکسیناسیون ۶۰ هزار کودک دیگر با همین محموله پیش از این مشکلی ایجاد نکرده‌ بود.

«وزارت بهداشت» شورشیان ضد بشار اسد در بیانیه‌ای نوشت: «تحقیقات اولیه نشان‌دهنده رخنه امنیتی محدود توسط خرابکارانی است که محتملاً با رژیم [بشار اسد] مرتبط هستند، رژیمی که سعی داشته تا بخش پزشکی سوریه آزاد را هدف قرار داده و نابه‌سامانی به‌ وجود آورد.»

بشار کیال، یکی دیگر از مقامات بهداشتی، به رسانه‌ها گفت که «علائم بیماری نشان می‌دهد موضوع فقط از تاریخ گذشتن واکسن‌ها نیست، بلکه نشانگر آلودگی این واکسن‌هاست.»

در حال حاضر نمونه‌های خون درگذشتگان و بیماران برای تجزیه و تحلیل به ترکیه فرستاده شده و برنامه واکسن نیز در این مناطق به حالت تعلیق درآمده است.

خدمات پزشکی عادی در مناطق زیادی از سوریه از آغاز درگیری‌ها در سال ۲۰۱۱ مختل شده‌ و در حال حاضر گروه‌های مختلف پزشکی برای مقابله با سرخک، اوریون، و فلج اطفال به این مناطق می‌روند.

سازمان ملل متحد اوایل سال جاری گفت که در سوریه هنوز ۱.۶ میلیون کودک نیاز به واکسن علیه بیماری‌های یادشده دارند.

استان ادلب در کنترل گروه‌های «میانه‌رو» مخالف با رژیم بشار اسد و مخالف با گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) است. این منطقه اوایل سال جاری شاهد درگیری سنگین نظامی بود که طی آن شورشیان «میانه‌رو» موفق شدند بار دیگر کنترل منطقه را به‌دست بگیرند.

جنگ داخلی در سوریه تاکنون بیش از ۱۹۱ هزار کشته برجای گذشته و بیش از سه میلیون نفر را از خانه و کاشانه خود آواره کرده است.

XS
SM
MD
LG