لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

شورشیان سوری: برای خنثی کردن نقش ایران در مذاکرات صلح شرکت می‌کنیم


محمد علوش، رئیس دفتر سیاسی گروه جیش‌الاسلام.
محمد علوش، رئیس دفتر سیاسی گروه جیش‌الاسلام.

مقام‌های گروه‌های مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، روز دوشنبه ۲۷ دی، از تصمیم خود برای حضور در گفت‌وگوهای صلح سوریه در قزاقستان خبر داده و قصد خود از این تصمیم را «خنثی کردن نقش جنایتکارانه» ایران در نزاع سوریه عنوان کردند.

محمد علوش، رئیس دفتر سیاسی گروه جیش‌الاسلام، بدون توضیح بیشتری در این مورد به خبرگزاری رویترز گفت که گروه های مخالف این تصمیم را در نشست‌های جاری خود در آنکارا گرفته‌اند.

به گفته او، این گروه‌ها هم‌ اینک در حال تشکیل هیئتی برای اعزام به نشست قزاقستان هستند و ریاست این هیئت بر عهده محمد علوش خواهد بود.

مذاکرات صلح سوریه که به پیشنهاد رئیس‌جمهوری روسیه و حمایت ترکیه و ایران برنامه‌ریزی شده، قرار است روز ۲۳ ژانویه، چهارم بهمن ماه، در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شود.

دولت بشار اسد نیز که در ماه‌های اخیر با کمک روسیه و ایران در عقب راندن گروه‌های مخالف به پیشرفت‌هایی دست یافته اعلام کرده که حاضر است در نشست آستانه شرکت کرده و «دربارهٔ همه چیز» مذاکره کند.

تصمیم گروه‌های مخالف بشار اسد درباره حضور در نشست آستانه در حالی اعلام می‌شود که این گروه‌ها اوایل ماه جاری هرگونه گفت‌وگو در مورد شرکت در این نشست را رد کرده بودند.

هم‌زمان، ترکیه که یکی از حامیان اصلی گروه‌های مخالف اسد به‌شمار می‌آید و بارها مسئله برکناری بشار اسد از قدرت را اولویت اول خود در قبال سوریه عنوان کرده بود، در هفته‌های اخیر و در پی گفت‌ و گوهای متعدد با مقام‌های روسی و ایرانی اولویت نخست خود در سوریه را «مبارزه با گروه‌های تروریستی» و «مهار کردهای سوریه» عنوان کرده است.

از روز ۱۰ دی ماه امسال، با ابتکار روسیه و ترکیه، آتش‌بس میان مخالفان مسلح سوریه و ائتلاف نیروهای حامی بشار اسد برقرار شده اما گروه حکومت اسلامی (داعش) و جبهه النصره شامل این آتش‌بس نمی‌شوند.

ایالات متحده که تلاش‌هایش برای آغاز گفت‌وگوهای صلح سوری در سال گذشته میلادی با ناکامی مواجه شد، در تلاش‌های اخیر دیپلماتیک روسیه، ترکیه و ایران در قبال سوریه دخیل نبوده است.

پیشتر مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز شنبه خبر داد که آنکارا و مسکو تصمیم گرفته‌اند از آمریکا برای شرکت در نشست آستانه دعوت کنند. اما به نوشته رویترز، سخنگوی کرملین روز دوشنبه این مطلب را تأیید نکرد.

چند روز پیش از مذاکرات آستانه، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، روز ۲۰ ژانویه رسماً قدرت را در دست خواهد گرفت و هنوز مشخص نیست رویکرد دستگاه دیپلماسی او در قبال این مذاکرات چه خواهد بود.

جان کری، وزیر خارجه کنونی آمریکا، که در روزهای آینده و با استقرار دولت دونالد ترامپ جای خود رکس تیلرسون خواهد داد، روز یکشنبه به رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا پیشنهاد کرد که دعوت روسیه را برای حضور در مذاکرات صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، بپذیرد.

XS
SM
MD
LG