لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

دُم هواپیمای ایر-آسیا در دریای جاوه پیدا شد


عضوی از تیم جستجوی هواپیمای سقوط‌کرده ایر-آسیا
عضوی از تیم جستجوی هواپیمای سقوط‌کرده ایر-آسیا

اداره جستجو و نجات اندونزی روز چهارشنبه ۱۷ دی اعلام کرد که دُم هواپیمای سقوط‌کرده ایر-آسیا را در کف دریا پیدا کرده و این قطعه از هواپیما محلی است که جعبه سیاه باید در آن قرار گرفته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بخش انتهایی این هواپیما در حدود ۳۰ کیلومتری محل ناپدید شدن هواپیمای ایر-آسیا توسط غواصان در دریای جاوه پیدا شده است.

تاکنون ۴۰ جسد و قطعات مختلفی از این هواپیما از آب گرفته شده است اما عملیات غواصان برای پیدا کردن قطعات بیشتری از این هواپیما طی ۱۰ روز گذشته به خاطر وضعیت بد آب و هوا متوقف شده بود.

هواپيمای شرکت هوايی اير-آسيا، يکشنبه هفته گذشته با ۱۶۲ مسافر و خدمه از سورابايا در اندونزی به سنگاپور می‌رفت که ۴۰ دقيقه پس از برخاست، از رادارها ناپديد شده و سقوط کرد.

تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد که این هواپیما به هنگام سقوط از میان یک ابر توفانی عبور کرده‌است.

اداره هواشناسی اندونزی می‌گوید که به احتمال زیاد عبور این هواپیما از میان ابر توفانی باعث ایجاد یخ در موتورها و از کار افتادن موتورهای آن شده‌است.

وزارت حمل و نقل اندونزی اعلام کرده که شرکت هوايی اير-آسيا در روز حادثه اساساً مجوزی برای پرواز در مسيری که در آن قرار داشت، نداشته است.

بنا بر گزارش‌ها، خلبان هواپیمای ایر-آسیا پیش از برخاست، از برج مراقبت خواسته بود تا به خاطر برخورد نکردن با توفان به او اجازه پرواز در مسیری با ارتفاع بیشتر را بدهند.

اداره هدایت پروازی اندونزی می‌گوید که برج مراقبت به خاطر ازدحام پروازها در این مسیر موفق به کسب اجازه برای این تغییر مسیر نشد.

در حدود ۴۰ دقیقه پس از برخاست نیز خلبان بار دیگر درخواست پرواز در ارتفاع بالاتر را داد، اما به خاطر پرواز دیگر هواپیماها در آن لحظه در مسیرهای مرتفع‌تر این اجازه بار دیگر به وی داده نشد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، دو تا سه دقیقه بعد، زمانی که برج مراقبت موفق به کسب اجازه برای ارتفاع گرفتن هواپیمای ایر-آسیا شد، دیگر تماس با این هواپیما قطع شده‌ بود.

XS
SM
MD
LG