لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

معاون ظریف: اگر به توافق نرسیم به خودمان اتکا خواهیم کرد


مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایرانی
مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایرانی

مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در مصاحبه با یک نشریه آمریکایی با ذکر این‌که اگر توافق نهایی اتمی به دست نیاید «دنیا به آخر نمی‌رسد» گفت که ایران سعی دارد اتکایش به نفت را «به صفر برساند» و در صورت نرسیدن به توافق نهایی، رویکرد ایران، رویکرد «اتکا به خود» خواهد بود.

آقای تخت روانچی این مطلب را روز سه‌شنبه نهم تیر در مصاحبه با «بولتن دانشمندان اتمی» و در پاسخ به این پرسش بیان کرد که «پیش‌بینی می‌کنید تأثیر دست‌یابی یا عدم دست‌یابی به توافق بر دولت شما چه خواهد بود؟»

معاون وزیر خارجه گفت: «اگر توافقی حاصل شود به نفع ما و به نفع منطقه‌است... اما توافق باید یک توافق خوب و تداوم‌پذیر باشد.»

او افزود: «در همین حال، اگر توافقی حاصل نشود، دنیا به آخر نمی‌رسد. دولت کنونی [ایران] سعی دارد در اقتصاد خود از اتکا به نفت فاصله بگیرد تا این‌که دیگر [این‌طور] گروگان قیمت نفت نباشد.»

مجید تخت روانچی در ادامه گفت: «بنا بر امیدمان این است که ظرف چند سال آینده اتکایمان [به نفت] را به صفر برسانیم. می‌دانیم کار خیلی مشکلی خواهد بود. هیچ‌کس نمی‌تواند منکر شود که نداشتن تبادلات با خارج امر دشواری است، اما نظر ما این است که رسیدن به توافق خوب ارزش دارد، اما اگر توافقی به دست نیاید ما به خودمان اتکا خواهیم کرد.»

در همین روز مصاحبه آقای تخت روانچی با این نشریه آمریکایی، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران نیز در یک نشست خبری اعلام کرد که دولت ایران برای عدم توافق و افزایش تحریم‌ها برنامه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای نوبخت گفت: «باید بگویم با توجه به اینکه به دفعات مقامات رسمی جمهوری اسلامی اعلام کردند که به طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌ها اعتماد ندارند بنابراین درخصوص نتیجه مذاکرات ما همواره درصدی بدبینی داریم و احتمال می‌دهیم این موضوع با موفقیت انجام نشود.»

وی افزود: «به همین جهت خود را آماده کردیم که اگر این اتفاق نیفتاد آن وقت با شدت تحریمی که صورت خواهد گرفت کشور با چه ترتیبی باید اداره شود.»

سخنگوی دولت روحانی در ادامه گفت: «ما برای این موضوع برنامه داریم و اتفاقاً روز گذشته برای به روز کردن این برنامه جلسه‌ای را داشتیم که در دفتر بنده به عنوان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل شد.»

در حالی که مهلت نهایی برای دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران شامگاه سه‌شنبه نهم تیرماه به پایان رسید، ایران و گروه ۱+۵ موافقت کرده‌اند که این مذاکرات تا سه‌شنبه آینده یعنی ۱۶ تیرماه (هفتم ژوئیه) تمدید شود.

ساعاتی پس از اعلام این تمدید، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده تاکید کرد اگر مذاکره‌کنندگان در خاتمه گفت‌وگوهای اتمی اطمینان نیابند که همه راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مسدود شده است، توافقی در کار نخواهد بود.

در همان روز، حسن روحانی، رئیس جمهوری ايران، نیز هشدار داد در صورتی که توافق احتمالی بين ايران و گروه ۱+۵ «زير پا» گذاشته شود، ايران به روال قبلی باز خواهد گشت.

در مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی که نزدیک به یک دهه است که ادامه داشته، اولویت قدرت‌های جهانی رفع نگرانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران است؛ در همین حال، مسئله رفع تحریم‌ها علیه ایران برای تیم مذاکره‌کننده ایرانی در صدر اولویت‌ها قرار دارد.

XS
SM
MD
LG