لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

پلمب ۲۷۲ کافی‌نت در تهران از ابتدای سال جاری


رئیس پلیس تهران بزرگ، گفته است که از ابتدای سال ۹۴، از مجموع پنج هزار و ۲۰۰ کافی‌نت فعال در تهران، بیش از ۲۷۰ کافی‌نت در تهران پلمب شده‌اند و چند صد کافی‌نت دیگر هم اخطاریه پلمب دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین ساجدی‌نیا، روز یک‌شنبه ۱۵ شهریور در این باره گفت: «طی این طرح که از ابتدای سال جاری اجرا شده‌است کارشناسان پلیس فتا [فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران] به همراه مأموران نظارت بر اماکن عمومی پلیس تهران بزرگ ۵۲۸۰ مرتبه کافی‌نت‌ها را مورد بازدید قرار داده‌اند که در نتیجه ۲۷۲ کافی‌نت به خاطر تخلفات مالکان آن پلمب شد و ۸۴۷ کافی‌نت دیگر نیز اخطاریه پلمب دریافت کرده‌اند.»

وی در مورد «مصادیق مجرمانه» این گونه واحدهای صنفی تصریح کرد که «از جمله جرایم و تخلفاتی که در این گونه واحدهای صنفی متخلف روی می‌دهد می‌توان به نداشتن پروانه کسب، بازی‌های اینترنتی مستهجن و مبتذل، نگهداری تصاویر نامناسب» اشاره کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:39 0:00
لینک مستقیم

حسین ساجدی‌نیا در این ارتباط به کشف ۸۰۰۰ حلقه لوح فشرده با محتوایی که وی آن را «مبتذل و مستهجن» توصیف کرد از کافی‌نت‌ها اشاره کرد و افزود که «به صاحبان تعدادی از واحدهای صنفی بازدیدشده نیز تذکرات لازم داده شد.»

«استفاده از مجاری فیلترشکن و در اختیار قرار دادن آن در دسترس کودکان و نوجوانان، امکان ورود کاربران به سایت‌های مبتذل و مستهجن، امکان دسترسی به رمز عبور مشتریان، امکان دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی کاربران، حضور افراد ناباب و بدون صلاحیت در واحدهای صنفی متخلف جهت ایجاد مزاحمت برای مشتریان خصوصاً بانوان و نوجوانان» از جمله مصادیقی است که به گفته رئیس پلیس تهران بزرگ باعث پلمب یا دریافت اخطاریه کافی‌نت‌ها شده‌است.

قوه قضائیه ایران، سال گذشته آئین‌نامه‌ای را تصویب کرد که کافی‌نت‌ها را موظف می‌کند ضمن ثبت مشخصات مشتریان خود تمامی اطلاعات و وبگردی‌های آنان را تا شش ماه نگهداری و در صورت لزوم به مقامات قضایی ارائه کنند.

ایران از نظر آزادی اینترنتی یکی از محدود‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، به‌ طوری که فریدام هاوس، نهادی که آزادی‌های مدنی را در جهان رصد می‌کند، مهرماه پارسال اعلام کرد که مطالعه وضعیت آزادی اینترنت در ۶۰ کشور نشان می‌دهد، ایران رتبه آخر را دارد.

پیش از این برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان، از کافی‌نت‌ها و گیم‌نت‌ها (مراکز بازی‌های رایانه‌ای) به عنوان «رقیبان» حضور جوانان در مساجد یاد کرده و خواستار برخورد با کافی‌نت‌ها شده‌اند.

در کنار خبر جدید مربوط به پلمب کافی‌نت‌ها در تهران، خبرگزاری ایرنا، طی هفته جاری هم‌چنین از تعطیلی و پلمب ۲۵۲ باشگاه بدن‌سازی در تهران و ۷۱ باغ مجالس در شیراز به علت «تخلفات» خبر داد.

XS
SM
MD
LG