لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۲

سه شرط جدید دادستان تهران برای برگزاری کنسرت در تهران


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران

پنج روز پس از آن‌ که حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، با انتقاد از مسئله لغو کنسرت‌های موسیقی در ایران گفت که «هر کسی صبح بلند شد و یک تریبونی یافت که نمی‌تواند قانون‌گذاری کند»، دادستان تهران خواستار آن شد که برگزاری کنسرت‌ها در تهران منوط به اجرای سه شرط بشود.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، شروط مربوطه خود را روز شنبه، ششم شهریور، طی نشستی با موضوع «عفاف و حجاب» بیان کرد.

بنا بر این گزارش، دادستان تهران پیشنهاد کرد که از این پس برای برگزاری کنسرت در تهران، نخست، «امنیت مراسم» از سوی استاندار یا فرماندار تهران «تضمین و تأمین» شود.

وی به عنوان شرط دوم پیشنهاد کرد که برگزاری کنسرت در تهران همچنین منوط به «تضمین سلامت محتوای برنامه ارائه شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گردد.»

وی ضبط رسمی مراسم از سوی پلیس را به عنوان پیشنهاد دیگر مطرح کرده و گفت: «این اقدام می‌تواند در جلوگیری از مشکلات کنسرت‌ها پیشگیرانه باشد.»

مسئله شرط‌گذاری اضافه بر قوانین موجود برای برگزاری کنسرت‌ها در تهران در حالی از سوی دادستان تهران مطرح می‌شود که حسن روحانی اوایل هفته جاری با انتقاد از این‌ که «یک جا که کنسرتی می‌خواهد برگزار شود، مجلس قانون‌گذاری ایجاد می‌شود» گفته‌ بود: «اگر قانون مورد بی‌احترامی قرار گیرد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.»

حسن روحانی همچنین با انتقاد از عقب‌نشینی وزیر ارشاد در برابر فشارهای امامان جمعه برای لغو کنسرت‌ها خواستار پیروی وزیر ارشاد از قانون شد.

سخنان تازه دادستانی تهران در مورد پیشنهاد تغییر شرایط برگزاری کنسرت در تهران همچنین در حالی بیان می‌شود که آینده وضعیت برگزاری کنسرت در مشهد و دیگر شهرهای استان خراسان رضوی هم‌چنان بلاتکلیف مانده است.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، با برگزاری کنسرت‌ موسیقی در این استان به دلایل شرعی و مذهبی شدیدا مخالف است.

امام جمعه مشهد علاوه بر این هشدار داده است که اگر ساکنان مشهد نمی‌توانند برگزار نشدن کنسرت را بپذیرند، بروند جای دیگری زندگی کنند.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نهایت در برابر این مخالفت کوتاه آمد و گفت که دیگر کنسرتی در مشهد برگزار نخواهد شد.

تاکنون نیز خبری در مورد این‌ که تأکید حسن روحانی بر اجرای قانون جاری کشور، تأثیری بر تغییر وضعیت و تسهیل برگزاری کنسرت‌ها در مشهد گذاشته باشد، مخابره نشده‌ است.

در همین حال، روز یک‌شنبه، ۳۱ مرداد، خبر رسید که امامان جمعه شش شهر دیگر ایران هم خواستار توقف یا محدود شدن برگزاری کنسرت موسیقی در شهرهای خود شده‌اند. این شهرها عبارتند از: شیراز، رامسر، تنکابن، سیرجان، خواف و عنبرآباد کرمان.

درخواست امامان جمعه شهرهای یادشده در حالی بیان شده‌ است که امام جمعه مشهد وجود آرامگاه امام هشتم شیعیان در مشهد را به عنوان دلیل اصلی مخالفت خود با برگزاری کنسرت‌ها عنوان می‌کند و وزارت ارشاد نیز «حفظ حریم معنوی» این آرامگاه را به عنوان دلیل عقب‌نشینی خود در خصوص برگزاری کنسرت‌ها اعلام کرده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، در سخنان روز شنبه خود در مورد سه شرط پیشنهادی جدید بر سر راه برگزاری کنسرت در تهران اشاره‌ای به شرایط مشهد و مسئله «حفظ حریم معنوی» آرامگاه‌ها نکرد.

XS
SM
MD
LG