لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

«دشواری» مسائل باقی‌مانده در دوازدهمین روز مذاکرات اتمی


در حالی که یکی از دیپلمات‌های غربی اختلاف‌های باقی‌مانده در مذاکره هسته‌ای با ایران را «بسیار دشوار» توصیف می‌کند، یک دیپلمات ایرانی نیز در وین می‌گوید که ایران «هیچ انعطافی» برای تغییر خطوط قرمز خود ندارد.

این در حالی است که تا مهلت جدیدی که طرف‌های مذاکره اتمی برای رسیدن به توافق نهایی برای خود تعیین کرده‌اند دو روز بیشتر نمانده‌ است.

گروه ۱+۵ و ایران قصد دارند با دستیابی به این توافق نهایی، به مناقشه ۱۳ ساله اتمی خاتمه دهند؛ آخرین دور از این مذاکرات که در وین اتریش جریان دارد بامداد چهارشنبه وارد دوازدهمین روز خود شده‌ است.

روز سه‌شنبه، یک دیپلمات ارشد غربی که نام او فاش نشده به خبرگزاری فرانسه گفت که «کار حذف پرانتزهای باقی‌مانده [موارد مورد اختلاف در متن پیش‌نویس توافق نهایی] خیلی، خیلی، خیلی سخت به نظر می‌آید.»

او در عین حال افزود که با این حال مذاکره‌کننده‌ها چند روز دیگر به خود وقت داده‌اند زیرا بر این باورند که حل و فصل این موارد نیز امکان‌پذیر است.

یک دیپلمات دیگر نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری در مورد مهلت تعیین‌شده جدید گفت که این مهلت، یعنی جمعه ۱۹ تیر، «مهلت پایانی است» و افزود که «یا تا ۴۸ ساعت دیگر به نتیجه می‌رسیم یا نمی‌رسیم و دلیلی ندارد که دوباره وقت را تمدید کنیم».

از سوی دیگر بامداد چهارشنبه یک دیپلمات ایرانی در وین که نام او ذکر نشده به خبرگزاری ایسنا گفت که «هیچ انعطافی برای تغییر خطوط قرمز نیست و این خطوط قابل شکستن هم نیست، ما از خط قرمزها عبور نمی‌کنیم».

وی در عین حال تأکید کرد: «فکر می‌کنیم خطوط قرمز ایران مانع توافق نیست.»

این دیپلمات ایرانی افزود: «چند موضوع اختلافی خاص باقی است، در عین حال که خیلی از مسائل حل شده‌ است.»

او با ذکر این‌ که «ایران پیشنهادهای سازنده‌ای برای حل موضوعات مورد اختلاف ارائه کرده‌ است» ادامه داد که «در بحث هسته‌ای و تحریم‌ها و برخی موضوعات مهم دیگر هنوز اختلافات باقی است».

بنا بر گزارش‌ها شکسته شدن تحریم‌های تسلیحاتی، پس از توافق، که از خواسته‌های ایران است و واشینگتن با آن مخالف، از جمله موارد باقی‌مانده است که طرف‌ها را همچنان در وین نگه داشته است.

از سویی هانا کاویانی، خبرنگار رادیوفردا در محل مذاکرات در وین، از یکی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگاران نقل کرده که مسئله تحریم تسلیحاتی تنها مورد اختلافی میان ایران و گروه ۱+۵ نیست، و موضوعات دیگری نیز محل اختلاف هستند.

در مورد جزئیات دیگر موارد مورد اختلاف و بحث هنوز خبر دقیقی در دست نیست.

هم‌اینک وزیران خارجه چین، فرانسه و روسیه وین را ترک کرده‌اند تا به پایتخت‌هایشان برگردند، اما قرار است طی روزهای آینده به میز مذاکرات بازگردند.

XS
SM
MD
LG